(Klicka på bilden för att se i större format.) Foto: Henrik Montgomery

På onsdag är det slut. Då tar SJ tillbaka tågstädningen från ISS Trafficare – men inte tågstädarna.

De går ändå till jobbet på torsdag. Det är första steget i en process som kan sluta i Arbetsdomstolen.

– Vi anser att SJ gör ett verksamhets­övertagande. Därför går vi till jobbet och talar om: ”Jag är anställd här och jag ska jobba”, berättar Leif Eriksson, tågstädarnas klubbordförande och SJ-anställd sedan 1980.

Det anser inte SJ. Därför är 200 tågstädare uppsagda till på onsdag. Några av dem får komma tillbaka sina gamla jobb som provanställda på SJ.

Men det är inte ens halva styrkan.

Många trotjänare åker ut. De började jobba på SJ för 20 till 30 år sedan. Nu duger de inte åt SJ.

Åsa Johansson började 1985. Hon kanske kunde ha fått jobb på SJ igen, men fick nog och hoppade av anställ­ningsprocessen.

– Först satt vi i anställningsintervju och skulle berätta vad vi är bra på. Sedan skulle vi skicka ett cv med bild, så att de skulle komma ihåg oss. Efter en månad kom ett sms om drogtest och utdrag ur belastningsregistret, berättar hon.

Sms:et var ett kvitto på att hon hade kommit ett steg närmare jobb, men då hade hon fått nog. Hon är 44 år och har bestämt sig att göra något annat i livet.

– Jag har städat tåg i 26 år och har 21 år kvar till pension. Det här är inget man jobbar med i 47 år. Kroppen orkar inte, resonerar hon.

2001 styckades det affärsdrivande verket SJ upp på flera statliga bolag. SJ AB är ett. I samma veva lade SJ ut tågstädningen på privata Trafficare, numera ISS Trafficare. Alla anställda följde med. De fick behålla jobbet, lö­nen och förmånerna som stats­an­ställda – längre semester och möjlighet att gå i pension vid 60.

Privatiseringen gick smärtfritt. SJ:s återförstatligande är desto mer smärtsamt. Lönen och förmånerna ryker. Majoriteten blir av med jobbet.

De som får jobb på SJ börjar om från noll. De provanställs i sex månader och får förhandla om lön, heltid eller deltid, fast jobb eller timställning och villkor i övrigt.

SJ hävdar att det inte är ett verksamhetsövertagande. Därmed är persona­len inte SJ:s problem. 20 eller 30 års anställning spelar ingen roll.

– Det är inte våra gamla trotjänare. Det är det affärsdrivande verket Statens Järnvägars gamla trotjänare. SJ AB har inget ansvar för dem. Vi är en av flera tågoperatörer på en marknad i konkurrens och agerar utifrån det, sa SJ:s personaldirektör Peter Blomqvist till LO-Tidningen i höstas.

Seko har motsatt uppfattning. Det är ett verksamhetsövertagande. Persona­len ska få behålla jobb och anställ­ningsvillkor.

Därför uppmanar Seko de sparkade tågstädarna att gå till jobbet som vanligt på torsdag – första dagen med städning i SJ:s regi. Nästa steg är en tvisteförhandling med SJ.

Till slut kan facket gå till Arbetsdomstolen.

Fakta

Trygghetsrådet stöttar

• ISS Trafficare har avtal med Trygg­hetsrådet, som erbjuder rådgivning, jobbcoachning och viss utbildning i högst ett år åt de uppsagda.

• SJ har skrivit avtal om tågstädning­en på ytterligare ett 20-tal orter med två företag, Sodexo och Miljöteamet. Ett 60-tal anställda på ISS Trafficare berörs. De får inte följa med. På en del orter får de söka sina gamla jobb, på andra ska Miljöteamet ge jobben åt sina egna anställda.