Skandal att Tesla förföljer sina anställda på fritiden
Ett kollektivavtal i Sverige hade tvingat Tesla att behandla sina anställda som människor, skriver Arbetets ledarskribent.

Tesla fortsätter vägra kollektivavtal i Sverige. Nu förföljer de dessutom sina anställda.
Tesla har förföljt verkstadsanställda utanför arbetet.
Ja, du läste rätt.
Allt framkommer i en dokumentär gjord av tidningen Dagens Arbete.
Mustafa al-Jorani blev anställd på Teslas bilverkstad i Malmö 2024, under tiden som strejken pågick. En strejkbrytare alltså. Han har alltid varit intresserad av bilar och som såg Tesla som sin drömarbetsplats.
Men ganska snabbt vände det.
En dag när han var sjukskriven stod han i sin hobbyverkstad på den skånska landsbygden. Plötsligt dyker en välbekant Tesla upp.
Två personer sitter i bilen som långsamt smyger fram mot verkstaden. Mustafa börjar känna igen ansiktena.
Det är hans chefer.
Rädda för en skåning
Enligt dem är de bara där för att ”se hur han mår”. Men efter att tag erkänner cheferna att de är där i ett annat ärende. De menar att al-Jorani driver en konkurrerande verksamhet i sitt hobbygarage där han skruvar på bilar.
Under en tid har cheferna kartlagt honom i sociala medier. En av chefernas sambo har till och med ringt och låtsas vara intresserad av att han ska laga något på hennes bil.
En riktig praktskandal.
Teslas dotterbolag TM Sweden skriver så här om ärendet:
”Servicearbete på bilar med förbränningsmotorer förlänger livslängden på dessa fordon, vilket riskerar att minska incitamentet bland konsumenter att byta till elfordon”.
Ett av världens största bilmärken, ägt av världens rikaste man som nyligen hade en roll i den amerikanska regeringen, räds ett hobbygarage på den skånska landsbygden.
Pinsamt och pikant. Men å andra sidan har skåningar överraskat förr.
Ovärdig ängslighet
Mustafa blev uppsagd från Tesla. IF Metall har nu stämt TM Sweden på 250 000 kronor. De anser att avskedandet borde ogiltigförklarats.
Men problemen på Teslas verkstad i Malmö slutar knappast där.
På en stor skärm syns varje bilmekanikers namn. Där kan man i realtid följa hur de jobbar. Namnen lyser i rött eller grönt, beroende på om de arbetar bra eller dåligt.
Som om det inte vore nog har Tesla ägnat sig åt ”union busting”. Det innebär att man gör allt för att försvåra att facket syns i och kring arbetsplatsen.
I dokumentären berättar IF Metalls företrädare om anställda som låser in sig på toaletten för att kunna ringa facket. De är rädda för att cheferna ska höra dem och rädda för vad konsekvenser skulle kunna bli.
När IF Metall skulle grilla korv utanför arbetsplatsen drog cheferna iväg i panik, köpte egna grillar och hade en egen korvgrillning. De har agerat på exakt samma sätt i andra länder.
Det är en ovärdig ängslighet Tesla visar upp.
Att Elon Musk är en känd motståndare till facken kommer inte som någon större överraskning. Han menar att facken bidrar till negativitet och skapar motsatsförhållanden på arbetsplatsen.
Till skillnad från den mjuka, milda och sprudlande energi som verkar råda på Teslas verkstäder.
I snart två år har IF Metalls strejk pågått. Parterna står och stampar på samma ställe och en lösning tycks inte vara särskilt nära.
Försäljningen rasar
Nu ska Elon Musk själv ta över Tesla-försäljningen i Europa. En marknad som går skitkasst för honom. Försäljningen rasar.
Kanske inte så konstigt. Tesla toppar den mindre smickrande listan över bilmärken som inte går igenom besiktningen.
Har man dessutom en kollektivavtalshatande och heilande supermiljardär till ägare är det inte så konstigt att människor skyr Musks kärror som pesten.
Ett kollektivavtal i Sverige hade inte gjort Musk till en rimligare människa.
Men det hade tvingat Tesla att behandla sina anställda som människor.
Och det hade räckt en bra bit.