Tågkorsningarna som är dödsfällor för arbetande – sju döda på tre år
En taxichaufför och två hemtjänstanställda har mist sina liv i år efter att ha körts på i järnvägskorsningar utan bommar. Ytterligare 24 personer har dött i mord eller olyckor på jobbet, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära siffror.

Korsningen där en 20-årig lastbilschaufför blev påkörd och avled 2023.
Mannen var på väg hem till en brukare i hemtjänsten som bodde precis vid tågrälsen, enligt arbetsgivarens anmälan till Arbetsmiljöverket.
Han blev påkörd av Roslagsbanan, ett lokaltåg i norra Stockholmsområdet. Det kostade mannen, som var i 35-årsåldern, livet.
Övergången han passerade är endast till för gående och har en enkel ljussignal, men inga bommar.
Enligt Arbetsmiljöverket preliminära siffror var mannen den 27:e personen som dog i arbetslivet i år – och den tredje som gjorde det efter att ha blivit påkörd i en järnvägskorsning utan bommar.
Taxi och hemtjänstbil påkörda
I mars avled en taxichaufför i 65-årsåldern när hans bil kördes på av ett tåg i Härryda.
Enligt SVT hade han precis släppt av ett barn som fått skolskjuts.
I korsningen finns en stolpe med en vit lampa och en skylt om att man inte får köra över rälsen när den är släckt.
Det är en typ av varningssystem som Trafikverket arbetar med att ta bort för att det inte är säkert.
I januari avled 66-årige Nall Lasse Andersson, även S-politiker på orten, när han körde i jobbet inom hemtjänsten i Vansbro och också blev påkörd i en plankorsning.
Olyckskorsningen i Dalarna är helt obevakad.
”En social och uppskattad person”
– Jag tycker man bör kunna kräva i alla fall rödljus på obevakade övergångar, även för oss på landsbygden, säger Lars Ähdel, Kommunals huvudskyddsombud för äldreomsorgen i Vansbro kommun.
Han beskriver Nall Lasse Andersson som en social person och en mycket uppskattad kollega.
– Han tyckte det var kul att jobba.
”Problem vid tajt schema”
Lars Ähdel säger att det inte rådde någon tidsbrist just vid olyckan, men att den ändå bidragit till diskussioner om hur tid påverkar trafiksäkerheten i hemtjänsten.
– Det är ett tajt schema för det mesta och då är det ett problem med de här obevakade övergångarna.
Efter en liknande olycka utanför Mora 2023, som kostade en 45-årig kvinna i hemtjänsten livet, lades lite mer luft in i schemat, något Kommunalarbetaren tidigare berättat.
3 300 obevakade korsningar
Tre liknande dödsolyckor i arbetslivet inträffade 2023 och 2024 (se faktaruta), sammanlagt har alltså sju personer mist livet i arbetsolyckor i järnvägskorsningar utan bommar på 2,5 år.
Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, säger att det finns ungefär 3 300 obevakade plankorsningar som Trafikverket har hand om.
Alltså korsningar helt utan bommar eller ljussignaler.
– Vi jobbar med att åtgärda dem, men utmaningen är att de är så många.
Och det tar tid.
Ungefär 200 korsningar om året byggs om eller åtgärdas på andra sätt, som att ersättas av andra passager.
Maria Krafft berättar att det kostar mångmiljonbelopp per korsning då man bland annat behöver dra fram el och köpa loss mark.
– Vi försöker hitta fler verktyg än att bara vänta på att man kan bygga om, säger hon och nämner bland annat röjning för bättre sikt.
Åtta mördade bland de omkomna
Hon säger att korsningen där taxichauffören dog i Härryda i mars troligen kommer att få helbommar. Men man också ser över möjligheten att ta bort den, något som i så fall ligger tre till fyra år fram i tiden.
När det gäller olyckan i Vansbro inväntar man utredningen.
Bland de 27 personer som omkommit i arbetslivet under året finns sju personer som blev mördade på Risbergska skolan i Örebro samt en kvinna som knivmördades på sitt jobb på Ica Maxi utanför Stockholm.
Andelen mördade är med andra ord hög, medan nitton personer omkommit i olyckshändelser enligt de preliminära siffrorna.