Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Så löste Sjöbo vikariepaniken med Tiktok – Matilda: ”Såg ut att ha roligt”

Sjöbo kommun behövde 200 sommarvikarier till vården och omsorgen – men fick långt många fler ansökningar. En ny metod förklarar framgången. 

Varje år står kommunerna inför samma utmaning: att hitta tillräckligt med personal som kan jobba inom vården och omsorgen på sommaren.

Exakt hur stor den utmaningen är skiljer sig åt runt om i landet – och så även de knep kommunerna har för att ragga vikarier. Sommarbonusar, ungdomsambassadörer, erbjudande om att få ta med hunden till jobbet och ungdomar som får använda sin epa i hemtjänsten är bara några av alla tricks. 
 
Sjöbo kommun har i år testat en ny metod – som visade sig vara en succé. Där blev nämligen årets sommarrekrytering klar tidigare än vanligt – tack vare Tiktok. 

Kunnat rekrytera med buffert

Under våren har kommunen publicerat videor, från olika arbetsplatser och om hur man söker sommarjobb i kommunen. Och sambandet är tydligt – varje gång de publicerat en video på har antalet vikarieansökningar ökat, berättar bemanningschef Natasha Hellenäs. 

Inför sommaren kom över 300 ansökningar in till vård- och omsorgsförvaltningen, som har behov av 200 sommarvikarier. För att ha en buffert vid sjukdom rekryterades 220. 

Två kvinnor sitter vid ett runt bord i ett kontor. En av dem har en bärbar dator. Svensk text visas på skärmen. En tavla med naturmotiv hänger på väggen bakom dem.

Ett av Titok-inslagen från Sjöbo kommun.

”Känns inte lika allvarligt”

En av de som hittade sitt sommarjobb via Tiktok är 19-åringa Matilda Nielsen. I flödet fick hon upp en video med två unga tjejer som tydligt visar hur man söker jobb i Sjöbo kommun. 

– De såg ut att ha roligt, då tänkte jag: ”varför inte testa att söka”. 

Matilda, som gått vårdprogrammet på gymnasiet, klickade in på kommunens hemsida via Tiktok, blev kallad på intervju och ska nu jobba sin första sommar inom hemtjänsten. 

– Det känns jättebra! Jag tror att det här är ett bra sätt att få unga att söka mer jobb, det känns inte lika allvarligt, eller vad man ska säga. 

Ljud från Spotify

Genom att spela ljudet accepterar du Spotifys dataskyddspolicy.

Källa: open.spotify.com

Stort samarbete bakom filmerna

Idén med att rekrytera via Tiktok kommer från bemanningschefen Natasha Hellenäs. 

– Vi vill visa oss vara en attraktiv arbetsgivare och inte göra panikrekryteringar. Har man då begränsade resurser handlar det om att vara kreativ för att nå unga. 

En mörkhårig kvinna, klädd i svart, står framför en målad vägg som föreställer en stad.

Natasha Hellenäs, enhetschef på bemannings- och rekryteringsenheten i Sjöbo kommun.

Samordnar arbetet gör undersköterskan och rekryteringskoordinatorm Regina Johansson. Hon har skapat en grupp, som alla medarbetare fått erbjudande om att vara med i. Tillsammans diskuterar de idéer och trender inför att de ska spela in nya Tiktokfilmer. 

Videorna produceras dels på kontoret, dels ute i hemtjänsten, äldreboenden och LSS-boenden där medarbetare får tid avsatt för att filma och klippa. Finliret, med musik och text, fixar bemanningsenheten som också planerar när de ska publiceras. 

– Det är ett samarbete och den koordinering som krävs. Vi vill ju få algoritmerna att gå vår väg och vi måste tänka strategiskt, säger Regina Johansson. 

En kvinna med mellanblont hår och luvtröja med Sjöbo kommuns logotype.

Regina Johansson, rekryteringskoordinator på Sjöbo kommun.

Kontroversiellt bland kommuner

Men trots att algoritmerna tycks ha hittat rätt, är det ännu mycket kontroversiellt med Tiktok i Kommunsverige – med tanke på vem som äger företaget och vilka risker som kan finnas bakom, berättar Natasha Hellenäs. Därför granskas varje inlägg, både av henne själv och kommunens IT- och säkerhetsansvariga. 

– Vi har gjort en gedigen risk- och konsekvensanalys. Inläggen ska såklart vara roliga och ge en ärlig bild av vårdyrket, men vi har kontot i ett syfte: att visa oss på arbetsmarknaden för att kunna rekrytera.