Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Hjälp, måste vi ha det så här varmt på jobbet?

Vad har man för rättigheter när en krånglande luftkonditionering gör arbetsplatsen till en bastu? Det undrar en läsare. Juristen Anne Alfredson från LO-TCO Rättsskydd ger råd.

Luftkonditioneringen funkar ej – vad har vi för rättigheter?

Luftkonditioneringen på min arbetsplats fungerar inte som den ska. På vintern är det ofta så kallt att jag fryser i mina vanliga arbetskläder, och på sommaren är det precis tvärtom. Då känns det som att arbeta i en bastu. Vi är flera som felanmält till vår chef, men ingenting görs. Vad har vi för rättigheter?

Arbetsgivaren ansvarar för inomhusklimatet

Arbetsgivare har enligt vad som följer av arbetsmiljölagen och föreskrifter från Arbetsmiljöverket ansvar för arbetsmiljön på en arbetsplats.

I dessa regler slås fast att arbetsgivaren, för att säkerställa en god arbetsmiljö, ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska bedrivas fortlöpande, det vill säga – det tar aldrig slut. Enligt Arbetsmiljöverket ska inomhusmiljön på en arbetsplats främja god arbetsmiljö och god hälsa.

Det är alltså arbetsgivaren som ansvarar för att inomhusklimatet såsom ventilation, dagsljus och belysning med mera på arbetsplatsen är tillfredsställande.

Ett otillfredsställande inomhusklimat – både för varmt och för kallt – kan innebära ökade arbetsmiljörisker.

Om du och dina arbetskamrater upplever problem med klimatet på arbetsplatsen och arbetsgivaren inte tar tag i dessa kan ni vända er till skyddsombud eller till förbundets region.