Våld och hot på Pågatågen skrämmer Samantha – kollega skulle få ”kula i pannan”
Efter mordhot och misshandel mot Pågatågens anställda växer oron bland personalen – särskilt inför sommaren.
– Många är livrädda för hur det kommer bli, säger skyddsombudet Samantha Nordahl.

”Det finns en ökad brist på respekt mot oss kundvärdar” säger Samantha Nordahl.
Förra året uppmanade Polisen tågpersonalen på Pågatågen att hålla en resenär instängd på tåget. Mannen hade varit aggressiv mot en resenär.
Medan de var fast på tåget med mannen letade lokföraren reda på kundvärden, för att hon inte skulle vara ensam. Då blev föraren slagen av resenären och fick brutna revben – en händelse som chockade personalen.
– Det visade sig sedan att personen också bar på en kniv, säger Samantha Nordahl, kundvärd på Pågatågen, skyddsombud och fackligt ombud för Seko.
Knivhotades av resenär
Händelsen är bara en i raden av allvarliga incidenter med hot och våld – och flera nya fall har inträffat i år som har anmälts till Arbetsmiljöverket.
- En medarbetare hotades av en resenär som sa: ”Akta dig så du inte får en kula i pannan.”
- En annan tvingades låsa in sig i en tjänstekupé efter att ha blivit förföljd och mordhotad av en resenär som tidigare också uttalat ett knivhot.
- En tredje blev slagen två gånger i bröstet och tappade andan.
Grövre hot
– Det handlar inte bara om antalet, utan hoten har också blivit grövre. Det finns en ökad brist på respekt mot oss kundvärdar, säger Samantha Nordahl.
Hon menar att en enkel biljettkontroll kan i dag trigga ett mordhot, och att det räcker med en hård tåginbromsning, så brister det.
Backa från konflikter
Samtidigt är mörkertalet stort – många orkar inte skriva anmälningar eller återigen behöva prata med arbetsgivaren, menar Samantha Nordahl.
– Vi får ofta höra att vi ska backa från konflikter. Men vårt jobb är att kontrollera biljetter. Om varje visering kan leda till hot – hur ska vi då kunna göra vårt jobb?
Trots kroppskameror och larm saknas skydd i stunden.
– Kamerorna fångar bara bevismaterial. Det skyddar oss inte när det händer något, säger Samantha Nordahl.

”Om varje visering kan leda till hot – hur ska vi då kunna göra vårt jobb?” frågar sig Samantha Nordahl.
Livrädda inför sommaren
Vissa sträckor, som Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad, upplevs som extra stökiga. Det förekommer trafikstörningar, fuskåkande och konflikter, berättar Samantha Nordahl. Väktare sätts ibland in som stöd, men inte tillräckligt ofta.
Samantha Nordahl säger att kollegor har ångest inför vissa pass, och en känsla av att stå utan stöd. Nu växer dessutom oron inför sommaren, som innebär fler resenärer, fler cyklar – och ännu större utsatthet.
– Många är livrädda för hur det kommer bli, säger hon.
Detta tillbakavisas av Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige. Han säger att det inte finns någon ökning av oro bland personalen inför sommaren.
”Du skriver att personalen utrycker oro och rädsla, men det är inte vad vi hör i kontakten med personalen eller ser i vår interna rapportering”, skriver han i ett mejlsvar till Arbetet.
”Positiv trend”
Vilka konkreta åtgärder vidtar VR Sverige för att förbättra säkerheten för kundvärdarna på Pågatågen, särskilt inför sommarens ökade belastning?
”Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljön för åkande personal och noterar i vår statistik en positiv trend för antalet incidenter under 2025.”
Christer Ekelund nämner även att VR Sverige ger personalen utbildning i konflikthantering, bemötande och hantering av olika situationer. Personalen har personlarm och erbjuds kroppskameror vid ökad risk.
”Tillsammans med Skånetrafiken informeras resenärer om vilka regler som gäller för cyklar, barnvagnar, elsparkcyklar, för att förebygga konflikter”, skriver Christer Ekelund.
Ny information
Skyddsombud uppger att personalen upplever en brist på uppbackning. Hur ser ni på kritiken – och vad gör ni för att säkerställa att anmälningar tas på allvar och att personalen känner sig trygg?
”För oss är det ny information att våra medarbetare upplever brist på stöd. Vi hade Skyddskommitté så sent som för några veckor sedan och detta var inte en fråga som togs upp då, svarar Christer Ekelund.
”Vi anser att vi har en väl fungerande process om något inträffar. Alla anmälningar tas på stort allvar och återkoppling sker skyndsamt från närmaste chef.”
Jobbar inte ensamma
Kundvärdar vittnar om att väktare ibland vägrar arbeta ensamma, men att tågpersonalen ändå förväntas göra det. Vad gör ni för att kundvärdar inte ska behöva arbeta ensamma i utsatta situationer eller på särskilt riskfyllda sträckor, som Skånebanan?
”Kundvärdar arbetar i grunden ensamma i den vagn de befinner sig. Majoriteten av tågen körs som multar med två fordon, bemannade med en kundvärd i varje. Vid otrygghet kan de arbeta tillsammans, alternera mellan fordonen, eller kontakta föraren eller trafikledningen, som är bemannad dygnet runt.”
”Medarbetarna kan kommunicera ombord och vid hotfulla situationer har kundvärden möjlighet att gå till tjänstekupén eller förarhytten”, skriver kommunikationschefen Christer Ekelund.
Hoten och våldet mot personalen på Pågatågen
Sedan årsskiftet har flera grova och allvarliga händelser med hot och våld mot Pågatågens ombordpersonal anmälts till Arbetsmiljöverket. Här är några exempel:
24 maj
Två unga män utan biljett uppträdde hotfullt och aggressivt mot en kundvärd efter att ha blivit ombedda att lämna tåget. En av dem uttalade dödshot och knuffade kundvärden, samtidigt som båda skrek och hotade hans familj. I anmälan beskriver kundvärden händelsen som mycket obehaglig och stressande.
13 maj
En resenär hotar tågpersonalen när han blir avvisad från tåget. Han är hotfull och säger bland annat att han ska ”plocka” kundvärden och går emot hen, men lämnar tåget.
7 april
En kundvärd hotas av en resenär efter att tåget gjort en hård inbromsning. Mannen är aggressiv och säger att kundvärden ska passa sig så hen inte ”får en kula i pannan”.
31 mars
En resenär blir avvisad och slår en kundvärd, kallar henne för fula ord och slår henne två gånger i bröstet så att hon tappar andan.
28 mars
En manlig resenär blir hotfull när han avvisas från tåget. Han tar upp ett vasst föremål. Kundvärden upplever situationen som hotfull, men vet inte om föremålet riktas mot hen.
12 mars
En man utan biljett blir aggressiv när kundvärden försöker få kontakt och informerar om biljettkrav. Mannen överfaller därefter kundvärden så att båda faller till marken. Lokföraren och en resenär ingriper och håller kvar mannen tills polisen anländer.
7 februari
En kundvärd går på sitt arbetspass och ser en kille vid tjänstekupén som tidigare knivhotat honom. Kundvärden går in i kupén, och när han går ut igen hotas han av resenären som säger: ”Jag kan slutföra det jag en gång påbörjat. Glöm inte att jag vet vem du är.” Kundvärden säger inget tillbaka, varpå den unge mannen börjar följa efter honom. Hans vänner försöker få kontakt, men han säger åt dem att han ska få ”tyst på” kundvärden först. Kundvärden tar tillflykt i tjänstekupén tills resenären går av.
4 januari
Tre yngre män försöker gå ombord på ett Pågatåg utan biljetter. När kundvärden ber dem köpa biljetter i automaten försöker en av dem tränga sig ombord. Det uppstår en fysisk konfrontation och mannen åker av tåget. I samband med detta slits kundvärdens kavaj sönder.