Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

”Fler mycket nära att skadas” – spårvagnsolyckan utreds av Statens haverikommission

Statens haverikommission kommer att utreda den allvarliga arbetsplatsolyckan i Göteborg där en spårvagn spårade ur natten mot midsommar och åtta personer skadades.
– En utredning kan ge säkerhetsvinster för spårvägen, säger Mikael Hillbo på Statens haverikommission.

Det var natten till midsommarafton som en spårvagn spårade ur i centrala Göteborg och körde rakt in i ett gatukök. Åtta personer skadades, varav fyra allvarligt. En av dem var spårvagnsföraren, som fick lämna sjukhuset på midsommarafton. Nu pågår en polisutredning gällande grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.

Under helgen besökte Statens haverikommission Göteborg, och har nu beslutat sig för att inleda en utredning av olyckan.

– Det är en allvarlig olycka och den faktainsamling som vi har gjort tyder på att flera personer var mycket nära att skadas, utöver de som skadades. Det finns också faktainsamling som tyder på att en utredning kan ge säkerhetsvinster för spårvägen, säger haveriutredaren Mikael Hillbo.

Gatuköket på Avenyn efter kraschen.

Orsaken till olyckan inte klar

Han säger att de har fått en bra bild av händelsen, men att det ännu är för tidigt att prata om vad som orsakat olyckan.

– Vi tittar på vad som hände, varför det hände och vad man kan göra för att det inte ska hända igen. Vi tittar aldrig på skuld och ansvar utan på säkerhetsförbättringar i samhället, säger Mikael Hillbo.

Utredningen väntas ta upp emot ett år innan den är klar.

Fackförbundet Kommunals ordförande vid Göteborgs Spårvägar, Magnus Sandholm, är positiv till en extern utredning, även om han inte tvivlar på att arbetsgivaren gör ett bra jobb i sin egenutredning.

– Men när det är en olycka som har ett stort medialt intresse så är det bättre att det är en extern utredare, för trovärdighetens skull, säger Magnus Sandholm.

Han vill inte spekulera i orsaker till olyckan.

– Men en sådan här olycka borde normalt inte kunna ske, så någonting har gått fel.

Skyddsombudet kritisk till brist på delaktighet

Föraren som körde spårvägen var inte medlem i facket, men Kommunals huvudskyddsombud, Per-Åke Karlsson, är kritisk till att arbetsgivaren inte involverat dem tillräckligt. Skyddsombud representerar även de som inte är medlemmar.

– Vi håller just nu på och bråkar i skyddskommittén hur mycket vi ska vara delaktiga. Jag tycker att det är ganska solklart om man läser lagen, säger Per-Åke Karlsson.

Enligt honom har Göteborgs spårvägar sagt att spårvagnsföraren inte vill ha med något skyddsombud som stöd, men Per-Åke Karlsson tycker att det borde vara ett skyddsombud som ställer den frågan, eftersom det kan vara svårt att vara ärlig gentemot arbetsgivaren som man är i beroendeställning till.

– Frågan är om det ska ligga på arbetsgivaren eller om det är facket som ska fråga om man vill ha med en facklig representant.

Och en sådan här olycka berör hela arbetsplatsen, menar Per-Åke Karlsson.

– Vi vill ju veta hur det har fungerat med arbetsutrustning, om schemat har påverkat, körtider, paus, stress. Allt sådant är intressant, säger han.

Enligt pressansvarig för Göteborgs spårvägar så säger sig HR-chefen inte känna igen att huvudskyddsombudet skulle vara missnöjd med delaktigheten.

Olyckan har anmälts till Arbetsmiljöverket.