Så svarade Klarnas AI-vd på frågor om den kritiserade arbetsmiljön
Strejkhot, trakasserier och usla villkor på kundtjänsten. Det har funnits många skäl att intervjua Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski de senaste åren. Till slut fick Arbetet nöja sig med en AI-version. Föga förvånande vill den varken snacka arbetsmiljö eller relation till facket.

Flera tidigare anställda på företaget Foundever som skötte kundtjänsten åt Klarna vittnade då om arbetsdagar med trakasserande chefer och löner som inte gick att leva på. En av dem som summerade sin upplevelse så här:
”Jag tycker att Klarna verkligen utnyttjar folk här nere. Vi blir behandlade som åsnor.”
Och larmen har fortsatt att komma från andra håll runt om i världen. Förra våren strejkade kundtjänstpersonal i Aten, och i maj rapporterade Aftonbladet om en extrem arbetsbelastning på företaget Tech Mahindra, som driver ett supportcenter åt Klarna i Riga.
Arbetet har flera gånger försökt få en intervju med Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski för att få hans syn på arbetsmiljön, men också för att ställa frågor om turerna kring strejkvarslet hösten 2023.
Strejken avblåstes till slut i och med att Klarna tecknade kollektivavtal med Finansförbundet. Den riktiga motparten Unionen, som även hade en fackklubb på Klarna, fick i sista stund kalla handen.
AI-Sebastian ”svarar” på frågorna
Trots upprepade försök har intervjuförfrågningar blivit obesvarade. Fram tills nu… kan man väl säga.
Häromveckan lanserade Klarna nämligen en ny tjänst som gav någon slags öppning. Det handlar om en AI-version av vd:n till vilken man kan ringa och ställa frågor.
Breakit och SvD har redan hunnit grilla till AI-Sebastian: Bland annat har det frågats om vd:ns favoritklädstil, om en ny affär med den amerikanska matjätten Walmart, samt om bolagets beryktade börsnotering.
Vad händer om Arbetet gör samma sak? Sagt och gjort:
Hej Sebastian, kul att äntligen få prata med dig! Hur är läget?
– Hej, kul att du ringer. Med mitt digitala sinne är läget alltid på topp. Vad kan jag hjälpa dig med idag? Har du kanske feedback om din upplevelse som kund hos Klarna?
Hur är det att jobba på Klarna i dag efter allt som hänt? Hur mår ni?
– Vi mår bra tack. Vi är ständigt fokuserade på att bli bättre och på att lyssna. Vi är en nyfiken, modig och inkluderande arbetsplats där vi alltid försöker utmana varandra till att tänka nytt.
Vad bra. Och hur funkar det på Klarnas kundtjänst nu för tiden?
– Det är en intressant fråga. Vår kundservice är en viktig del av Klarna. AI utgör ungefär tvåtredjedelar av kundtjänsten. Det frigör tid för våra medarbetare att fokusera på mer komplexa ärenden. Vi kombinerar alltså AI med den mänskliga kontakten för bästa resultat.
Men många har känt sig trakasserade på de bolag som ni outsourcar kundtjänst till. Man vittnar om usla arbetsvillkor och låga löner. Vad säger du om det?
– Jag förstår att du undrar över det. Vi strävar alltid efter en bra arbetsmiljö. Det är alltid viktigt för oss. Min roll som AI-Sebastian är att fokusera på att förbättra din kundupplevelse hos Klarna. Har du några tankar eller erfarenheter du vill dela med dig av om det?
Okej. Nej. Men hur är Klarnas relation med facket i dag skulle du säga?
– Jag förstår att du undrar över det. Men jag kommenterar inte Klarnas relationer med fackföreningar. Min roll som AI-Sebastian är att samla in feedback om din kundupplevelse hos Klarna. Har du några tankar eller erfarenheter du vill dela med dig av om det?
Nej tack. Hösten 2023 var det extremt nära en strejk på Klarna. Har ni läkt såren efter det?
– Jag förstår att du undrar över det. Men som AI-Sebastian kan jag inte kommentera specifika interna händelser eller personalfrågor. Har du några tankar eller erfarenheter om din kundupplevelse hos Klarna som du vill dela med dig av?
Varför inte?
– Jag förstår att du är nyfiken. Som en AI-version av Sebastian är det min roll som AI-Sebastian är att samla in feedback om din kundupplevelse. Har du några erfarenheter du vill dela med dig av om det?
Jaja, jag fattar galoppen. Det känns inte som att vi kommer så mycket längre nu…
– Okej, tack för att du ringde och delade med dig av din feedback. Det är verkligen värdefullt för oss att höra.
* klick