“Vi gjorde allt rätt – ändå blev vi påkörda”
Vi pratar ofta om arbetsmiljö i Sverige – men alltför sällan om arbetsmiljön för oss som arbetar i trafiken, skriver Ove Björklund.

”Hur många fler ska behöva bli påkörda innan något händer?” skriver Ove Björklund.
Det var en helt vanlig vardagsmorgon. Solen hade precis börjat visa sig i horisonten när jag rullade ut med TMA-bilen för att säkra upp ett vägarbete på en landsväg utanför en mindre ort.
Jag följde alla regler. Satte ut varningsskyltar. Tände blinkljusen. Höll rätt avstånd. Jag var där för att skydda andra – men den dagen blev vi själva offer.
Plötsligt kom en timmerbil i hög hastighet. Den hann inte bromsa. Den körde först rakt in i en personbil bakom mig – och sen rakt in i TMA-bilen där jag satt.
Det blev svart. Jag minns ljudet av metall som slets isär, glas som krossades, sirener som väckte mig till medvetande.
Ambulans. Räddningstjänst. Polis. En chockad chaufför. Och sen: utredningar, rapporter, försäkringspapper – medan vi försökte läka, både kropp och psyke.
Rädslan som etsat sig fast
Men det som inte syns i några rapporter är det som stannar kvar längst: Ljudet. Lukten. Blicken hos de som kom springande.
Rädslan som etsat sig fast. Känslan av att aldrig mer kunna känna sig trygg i sitt arbete.
Som TMA-förare är jag långt ifrån ensam. Olyckor vid vägarbeten sker oftare än många tror – och vi som jobbar på vägen befinner oss ständigt i riskzonen.
Det spelar ingen roll hur noggrant vi följer reglerna. Det räcker med en ouppmärksam förare. Ett ögonblicks slarv. Så händer det igen.
Vi pratar ofta om arbetsmiljö i Sverige – men alltför sällan om arbetsmiljön för oss som arbetar i trafiken. Trots att det är ett av de mest utsatta jobben som finns.
Det här behövs
Därför måste vi börja tala klarspråk:
- Fartkameror och kontroller räcker inte – det krävs riktade insatser mot aggressiv och ouppmärksam körning vid vägarbeten.
- Utbildning behövs – både för yrkesförare och allmänheten om riskerna med att passera vägarbeten.
- Strängare konsekvenser för den som genom vårdslöshet skadar vägarbetare.
- Skyddsutrustningen måste uppdateras – TMA-bilar räddar liv, men de kan inte skydda mot allt.
Jag var bara där för att göra mitt jobb. Att skydda andra från att skadas i trafiken.
Den dagen blev det i stället vi som blev skadade. Hur många fler ska behöva bli påkörda innan något händer?