Krisande Coop hyvlar arbetstid – men Isabel och Ludvig lyckades rädda personalens timmar
Minus 426 miljoner. Det blev Coop Östras förlust förra året. Några som får betala är personalen – Coop har dragit ner timmarna på anställdas kontrakt i flera butiker. UPPDATERAD 19/6 2025.

Isabel Olander och Ludvig Gällstedt lyckades rädda timmar på Coop Östra.
Inga heltider och inga kontrakt med ”ojämna” timmar.
Det var budskapet på Stora Coop Boländerna i Uppsala i våras.
Men där handlade det inte om någon neddragning på antalet timmar totalt, utan om en omfördelning mellan butik och e-handel.
– De högsta kontrakten skulle vara 35 timmar. Och det skulle bli en ny struktur med bara 25-, 30- och 35-timmarskontrakt. De ville flytta de timmar som blev över till e-handeln, där arbetsgivaren ville ha ”fler huvuden” på färre timmar, säger Isabel Olander, ordförande i Handelsklubben i butiken.
Heltidare drabbas hårdast
Hon menar att de som skulle ha drabbats hårdast av hyvlingen var heltidarna. Inkomsten blir både lägre och mer oförutsägbar när man går från månadslön till timlön.
– Arbetsgivaren sa till och med att Coop Östra inte skulle ha heltidstjänster – det är en stor sak att säga.
Först försökte Isabel Olander och de andra i klubbstyrelsen lösa frågan lokalt i butiken.
– I förhandlingen tyckte vi inte att de hade sett över scheman och planering ordentligt innan de varslade om att hyvla tjänster. Vi tyckte att hyvling inte var nödvändigt, eftersom timmarna ökade totalt i huset, säger hon och fortsätter:
– Då var det jättekonstigt att dra ner på timmar på folk som kanske jobbat jättelänge. Samtidigt blev det större krav på alla med ansvarstillägg – men de skulle också få färre timmar – hur skulle de hinna med sitt jobb?
Hyvling stoppad i central förhandling
När det inte gick att hitta en lösning blev det central förhandling. Handels ombudsmän förhandlade då med arbetsgivarorganisationen Fremia, som företräder Coop. Där kom man till slut överens.
Det blev inte någon hyvling. I stället fick arbetsgivaren anställa tolv nya personer på femtimmarskontrakt till butiken.
Då blev det utrymme att lägga om scheman så att de som redan var anställda på högre kontrakt fick jobba både i butiken och med e-handeln. Dessutom höjdes ett 20-tal kontrakt.
Både Isabel Olander och Ludvig Gällstedt, som är vice ordförande i fackklubben, är stolta över resultatet.
– Det här hade verkligen varit en fulhyvling, man skulle ju inte ta bort timmar utan ville bara flytta runt. I den lokala förhandlingen lyssnade de inte på oss, trots att vi kom med flera förslag hur man kunde lösa frågan utan att hyvla. Nu får de mer flexibilitet, som de ville, men ingen har behövt gå ner i arbetstid, säger Ludvig Gällstedt.
Coop Östra vill inte ha heltidstjänster i butik
I andra butiker inom Coop Östra har det inte blivit lika bra resultat som på Stora Coop Boländerna.
Handelsnytt har pratat med ombudsmän och förtroendevalda i tre avdelningar. De delar bilden att Coop Östra främst har velat organisera om för att få större flexibilitet.
I klartext betyder det att man inte vill ha heltidstjänster, utan strävar efter att ha fler anställda med färre timmar.
I flera butiker vittnar personal och fack om att det ledningen inte vill att någon ska ha mer än 35 timmar på sitt kontrakt.
Arbetsgivaren tycker att det då blir lättare att ha högre bemanning när kunderna är många, och lägre när kunderna är färre.
”Kännbart att få färre timmar”
I flera butiker har facket kunnat rädda timmar, jämfört med arbetsgivarens ursprungliga förslag.
Men många har ändå fått färre timmar på sina kontrakt och det är kännbart, säger Mathias Saxin som är ombudsman på Handels avdelning i Eskilstuna.
– Arbetsgivaren ville ju hyvla heltidskontrakten till deltider. De hävdade att driften krävde det, medan vi ansåg att det skulle gå att lösa med schemaläggning.
På en Coopbutik fick flera heltidsanställda gå ner runt fem timmar från 38,25 timmar i veckan.
– Det blir mycket pengar som de går miste om, särskilt de som har jobbat länge. Många är ledsna och besvikna, säger Mathias Saxin.
Anställda besvikna på Coop
En anställd som har jobbat inom Coop sedan 1987 säger till Handelsnytt att hon är besviken på att arbetsgivaren inte lyssnade på de anställda och facket.
– För att få jobba kvar var jag tvungen att skriva på ett nytt anställningskontrakt på fler timmar än de jag har i dag. Samtidigt var det andra som blev av med timmar. Det kunde ha löst sig på annat sätt. Till att börja med borde de ha pratat med oss lite äldre – några som snart ska gå i pension kanske hade kunnat gå tidigare, till exempel.
Ett annat förslag från facket var att anställda i butiken skulle kunna schemaläggas till online, på liknande sätt som det blev på Stora Coop i Uppsala.
Att det skulle vara möjligt att ena dagen jobba i butiken och nästa dag med online. Men det ville inte arbetsgivaren.
Arbetsgivaren vill ha fler med låga kontrakt
– De tyckte att det blev för komplicerat. De ville ha fler ”huvuden” med låga kontrakt. Vi menade att det var en schemafråga, inte en organisationsfråga, säger en anställd som också sitter i klubbstyrelsen i den aktuella butiken.
Efter samtal och förhandlingar avslutade parterna i oenighet.
Arbetsgivaren hyvlade och vissa blev av med över åtta timmar i veckan. Flera söker nu nya jobb för att ha en chans att leva på lönen.
– Det här hade jag aldrig kunnat föreställa mig att Coop skulle göra. Det känns inte okej, säger en av de anställda.
Coop fick rätt om hyvling i AD
Att Coop hyvlar personalens timmar är dock inte något nytt.
Redan 2016 avgjorde Arbetsdomstolen (AD) ett fall av hyvling på en Coopbutik i Örebro, som sedan blev vägledande för hela arbetsmarknaden. Handels hade stämt arbetsgivaren som gjort om heltider till kontrakt med färre timmar.
Men AD gick på Coops linje och hyvling är sedan dess vanligt för butiksanställda.
Henrik Brolin är central ombudsman på Handels med övergripande ansvar för Coopbutikerna i hela landet.
– Vi vet att Coop Östra har en ekonomiskt instabil situation, så jag förstår att de vidtar åtgärder. Däremot så borde en organisation som säger sig bäras av de kooperativa värderingarna välja andra åtgärder än hyvling, men det har de tuffat på med sedan AD-domen för tio år sedan.
Coop: ”Inget lätt beslut”
Coop Östra vill inte ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejl att det inte finns något generellt beslut om att ta bort heltider och att butikernas verksamhetsbehov ska styra bemanningen:
– I vissa fall kan kontraktsnivåer justeras för att få en hållbar och effektiv bemanning, men det innebär inte att vi strävar efter att ta bort heltidstjänster som princip, skriver Andreas Stenman, kommersiell direktör på Coop Östra.
Han beskriver det ekonomiskas läget som ”utmanande” och att Coop Östra har varit tvingade att anpassa kostnader och verksamhet.
– Förändringar i anställningsgrader har i vissa fall varit nödvändiga för att säkra butikernas långsiktiga hållbarhet. Det är inget lätt beslut, men ett steg vi har behövt ta utifrån varje butiks specifika behov.