Som frisör får man inte glömma glädjen i mötena med kunderna
Ibland behöver vi påminnas om hur mycket glädje det finns i det lilla, skriver Handelsnytts krönikör.

”Barn är så spontana, så ärliga och härliga i sina kommentarer”, skriver Liza Häll.
Ett av mina första jobbminnen handlar om en mamma som ringde och behövde en akut tid för sin lilla dotter. Självklart sa jag att de kunde komma in.
När de dök upp såg jag en söt flicka med en jordgubbsmössa på huvudet. ”Det där är ju ingen fara”, tänkte jag.
Men när mamman tog av mössan såg hon nästan gråtfärdig ut. Flickan hade klippt sig själv, och kvar fanns bara några få långa testar av hår.
Jag snaggade ner det, och mamman blev tårögd.
Men flickan? Hon tittade upp i spegeln, sken upp som en sol och utbrast: ”Vad fin jag är! Jag ser ut som pappa!”
Barn är så spontana, så ärliga och härliga i sina kommentarer. Det får mig att tänka på en annan kundupplevelse jag haft.
Fixa sitt gråa hår
En kvinna som arbetade på förskola kom in för att fixa sina gråa hår. Hon berättade hur en liten pojke på jobbet hade sagt att hon glittrade så fint i håret.
Hon hade svarat att när man blir gammal får man glitter i håret om man haft roligt i livet.
Den lilla pojken tittade på henne med stora ögon och sa: ”Då måste du haft jätteroligt hela livet!”
Små ögonblick får oss att skratta
Det är sådana historier som gör mitt jobb så speciellt – de små ögonblicken som får oss att skratta, reflektera och känna värme.
Jag ville dela dem med er, för ibland behöver vi påminnas om hur mycket glädje det finns i det lilla, hur barnens ord kan lysa upp vår dag och hur livet är fullt av oväntade guldkorn.
Jag gissar att alla som läst den här krönikan nu kan komma på minst en rolig historia de själva upplevt och ler lite extra åt.