Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Efter tuffa år glänste Lennie som säljare på Jysk – sen kraschade allt med en ny chef

Från medalj och mer ansvar till att bli motarbetad och pressad att säga upp sig. Allt förändrades när Lennie Eriksson fick en ny chef på Jysk.

Guldmedaljen för Årets säljare i södra Norrland 2018/2019 ligger i Lennie Erikssons pappas grav.

Ur motiveringen:

Han har en härlig energi som får alla kunder att lämna butiken med ett leende. På en vecka och endast tre kvitton sålde han fler sängar än många säljare gör på ett kvartal. En fantastisk, positiv, lojal och glädjespridande kollega!

– Farsan var extremt stolt över att det gått så bra för ett av hans barn. Så han fick med sig medaljen i kistan.

Medaljen och fotot från prisutdelningen ligger nu i Lennie Erikssons pappas grav. ”Farsan var extremt stolt”.

För det var inte alls säkert att det skulle gå bra för Lennie Eriksson. Han blev ”familjehemsplacerad vid födseln”. Mamman och pappan var narkomaner och alkoholister.

Han har själv dömts för flera brott, som olovlig körning, ringa narkotikabrott och häleri. För ungefär tio år sedan träffade han sin fru och lyckades vända sitt liv.

Jysk var hans första ”riktiga” jobb

Jobbet som säljare på Jysk var hans första ”riktiga” jobb. Han var ärlig om sin bakgrund på jobbintervjuer när de frågade om luckorna i cv:t.

– Jag hade tappat hoppet lite och jag är så tacksam över att min dåvarande chef såg någonting i mig och gav mig jobbet. Jag tror det jobbet har betytt mer för mig än för andra som inte varit svartlistade.

Och det gick bra. Jobbet var en trygg punkt men också ett ställe där han kunde få utlopp för all sin energi.

– Efter att jag blivit årets säljare ökade min drivkraft och jag ville visa ännu mer av min potential. Jag fick fortsätta att utvecklas. Jag har formats till den jag är i dag tack vare de fantastiska chefer jag haft.

Avancerade till logistikansvarig

Han ville ha mer ansvar, avancera. Men efter åtta år på företaget sitter han nu i stället vid sitt köksbord i lägenheten utan något Jysk-jobb att gå till.

För ungefär två år sedan började en ny butikschef på arbetsplatsen. Samma år öppnade sig en möjlighet för Lennie Eriksson att bli logistikansvarig på butikslagret. Eftersom han inte haft en liknande tjänst innan fick han en provperiod på sex månader.

– Det var ett tungt jobb på lagret. Jag ville göra mitt bästa men överarbetade så jag fick så ont i ryggen att jag knappt kunde sova i en säng.

Han blev sjukskriven den sista tiden av sin provperiod.

Samtidigt var det svårt att få ihop bemanningen i butiken. Trots att Lennie Eriksson hade kraftiga smärtor i ryggen försökte chefen pressa honom att komma in och jobba.

Meddelanden mellan Lennie (blått) och chefen (grått) om hans sjukskrivning för smärtor i ryggen.

Meddelanden mellan Lennie (blått) och chefen (grått) om hans sjuksrivning för ryggproblem.

När han ett par månader senare kom tillbaka från sin sjukskrivning hade han blivit av med logistikansvaret.

– Jag hade verkligen kämpat för den tjänsten. Först fick jag höra att jag inte fick behålla den för att de tänkte på min rygg, att jag inte skulle skada mig mer. Men senare sa chefen att det berodde på att jag hade dålig struktur. Från att cheferna hade gått runt och berömt mitt arbete till att jag plötsligt inte hade struktur.

Lennie Eriksson gick tillbaka till sin deltidstjänst som säljare, något som gjorde att han förlorade flera tusen kronor i månaden i lön.

Fick logistikjobbet en gång till

När den som haft logistikansvaret efter Lennie slutade fick han dock en ny chans, även denna gång ingick en kortare provperiod.

– Jag har alltid haft trust issues och sällan blivit betrodd. Därför ville jag ha en tydlig handlingsplan och täta avstämningar för att det inte skulle bli några missförstånd om vad jag gjort och inte. Det var för min säkerhet och det var mitt krav för att jag skulle ta jobbet igen.

Men när han fick se handlingsplanen fick han en chock. Det var åtta sidor med liten text med detaljerade arbetsuppgifter och deadlines.

– Det kändes som att chefen höjde kraven väldigt mycket jämfört med kraven som funnits på tidigare logistikansvarig. Jag har även dyslexi så det var inte lätt att läsa igenom allting.

Fackets ombudsman: Aldrig sett nåt liknande

Annica Norling, ombudsman på fackförbundet Handels, som företrätt Lennie Eriksson, blev minst sagt förvånad när hon fick se handlingsplanen.

– Jag har aldrig sett något liknande. Det var mycket i den som inte var relevant. Det känns som att de inte ville att han skulle lyckas.

Lennie Eriksson jobbade övertid och såg till att beta av så många arbetsuppgifter han kunde på handlingsplanen.

– När cheferna inte kunde hitta något annat sa de i stället att det var brister i kommunikationen och jag blev av med tjänsten igen.

Lennie Eriksson med mörkt hår och kort skägg står utomhus bredvid ett betonggräcke och en vägg av korrugerad plåt.

”Det kändes som att chefen höjde kraven väldigt mycket jämfört med kraven som funnits på tidigare logistikansvarig.”

Bad cheferna utreda kränkande särbehandling

Han mådde så dåligt på grund av arbetssituationen att han blev sjukskriven. Han bad cheferna och HR om att de skulle göra en utredning om kränkande särbehandling. Men de tyckte inte att han hade tillräckligt med underlag för det skulle vara kränkande särbehandling.

Lennie gick från årets säljare till att bli ett problem – i nya chefens ögon.

Enligt Arbetsmiljöverket finns det inga krav på att arbetsgivare ska utreda om en händelse är kränkande särbehandling eller inte. Men arbetsgivaren måste förebygga risker för detta, ge stöd om någon utsätts, och utreda om något i arbetsmiljön har bidragit till ohälsa, så att liknande händelser inte upprepas.

Till slut gick Lennie Eriksson motvilligt med på att skriva under en överenskommelse om att avsluta sin anställning.  

– Jag känner mig kränkt och mobbad. Jag har förlorat både ekonomiskt och allt jag kämpat för.

Hade du själv kunnat göra något annorlunda?

– Jag har säkert inte gjort allt rätt hela tiden. Jag kan ha haft ett tonläge där jag varit förbannad, irriterad och ledsen.

Nytt jobb i annan butik

Ombudsmannen Annica Norling såg inte att det fanns några argument för att arbetsgivaren skulle kunna säga upp Lennie Eriksson.

– Att en anställd och en chef inte kommer överens gör inte att man har rätt att säga upp en person. Men ibland kan det vara bra att få ett avslut ändå genom en överenskommelse.

I dag har Lennie Eriksson fått ett nytt jobb på en butik där han bland annat kommer att arbetsleda personer som arbetstränar.

– Så fort de fick höra att jag slutat på Jysk ringde de och ville att jag skulle komma och jobba där i stället. De ville ha mig för att de tycker att jag är så bra med folk som kanske haft lite problem i livet. 

En man står vid vägkanten och håller i en koppel. Bredvid honom finns en brun hund. I bakgrunden syns hyreshus och ett grönt staket av metall.

”Jag känner mig kränkt och mobbad” säger Lennie Eriksson.

Jysk-chefen: ”Har inte förekommit några påtryckningar”

Jesper Trapp, HR-chef på Jysk, säger att han inte kan uttala sig om enskilda medarbetare men ger ett par generella svar via mejl. Lennie Eriksson tycker att han fick högre krav än andra på jobbet.

– Vi ställer samma krav på alla medarbetare i jämförbara befattningar, säger Jesper Trapp.

Jesper Trapp, HR-chef på Jysk.

Han säger också att företaget gör handlingsplaner när en person får en ny roll för att säkerställa att de får en bra introduktion. Handlingsplaner används även när en person inte lever upp till kraven som arbetsgivaren ställer.

– Planen inkluderar nödvändig träning och återkoppling men också de förväntningar som vi har. Vi anser att detta är en rättvis process för både den anställde och företaget, eftersom det ligger i bådas intresse att medarbetaren lyckas i sitt jobb. 

Butikschefen har ansvar att anpassa arbetet

Jesper Trapp säger att det inte stämmer att butikschefen försökt pressa Lennie Eriksson att komma till jobbet under sin sjukskrivning.

– Det har inte förekommit några påtryckningar från butikschefens sida. Butikschefen arbetar i enlighet med de skyldigheter och det ansvar som vi har som arbetsgivare, att rehabilitera, liksom ett ansvar att anpassa arbetet om en medarbetare har möjlighet att lösa delar av sin arbetsbeskrivning.

Tar kränkande särbehandling på alllvar

Jesper Trapp säger också att Jysk tar frågor om kränkande särbehandling på största allvar och att HR gör en initial utredning när någon larmar om problem.

– Om det visar att det rör sig om kränkande särbehandling vidtar vi konkreta åtgärder för att säkerställa att detta inte sker och att alla medarbetare har en arbetsplats som de trivs på. De fall där inga ytterligare åtgärder vidtas efter den inledande utredningen är fall där utredningarna visar att det inte finns något fall av kränkande särbehandling.