Butiksjättar rekryterar säljare med IQ-tester: ”Kräver viss kognitiv förmåga”
Den som söker jobb på Elgiganten, Åhléns och Lidl måste göra begåvningstester. ”Låga resultat kan indikera att rollen kanske inte passar just nu”, skriver Helena Lundenfelt, HR-chef på Elgiganten till Arbetet.

Elgiganten och Lidl är två av de butikskedjor som använder begåvningstester vid rekrytering.
Numeriska test, matriser som testar ens logiska förmåga och test som undersöker simultankapacitet.
Olika typer av begåvningstest, eller IQ-test som det kallas i folkmun, är det första som möter den som söker butiksjobb på Elgiganten, Åhlens och Lidl.
Arbetets reporter har sökt jobb under fingerat namn för att undersöka om arbetsgivare använder sig av begåvningstest tidigt i sin rekryteringsprocess.
Motiveringen: Minskar fördomar
Elgigantens HR- och utbildningschef Helena Lundenfelt motiverar bland annat användningen av testet med att det minskar risken för att omedvetna fördomar påverkar urvalet.
”Det gör att vi kan fokusera mer på vad kandidaten faktiskt kan och har potential att klara av, snarare än på faktorer som kön, ålder, namn eller bakgrund”, skriver hon i ett mejl.
Även Lidl skriver att man använder tester för att säkerställa en så rättvis och objektiv bedömning av kandidaterna som möjligt – att testerna hjälper dem att få en ”kompletterande bild av kandidatens färdigheter”.
Båda företagen skriver att de alltid gör en helhetsbedömning.
6 minuter långt test säger inte allt
Lidl använder sig av ett test som handlar om simultankapacitet – alltså förmågan att göra flera saker samtidigt.
Ingrid Arinell på Lidls presstjänst skriver att man använder testet då det är en viktig del i butiksarbetet att snabbt kunna växla mellan uppgifter.

Simultankapacitet är viktigt för den som vill jobba på Lidl, enligt företagets presstjänst.
Testet är framtaget av företaget Aon, som enligt Ingrid Arinell, har gjort studier som visar på att det finns ett samband mellan simultankapacitet och arbetsprestation.
”Men vi kan inte uttala oss om en kandidats hela begåvning med hjälp av ett sex minuter långt test och vi vill poängtera att vi använder flera urvalsmetoder som tillsammans bidrar med olika pusselbitar för att kunna göra en så kvalitativ bedömning av kandidaterna som möjligt”, skriver Ingrid Arinell.
”Kräver viss kognitiv förmåga”
Elgigantens test består av tre delar och tar 12 minuter att göra. Man kan säga att uppgifterna mäter ens förmåga att tänka logiskt genom ord, siffror och mönster.
Enligt Helena Lundfelt på Elgiganten hjälper testet att identifiera lämpliga kandidater – hon menar att det krävs en viss nivå av begåvning för att klara jobbet som butikssäljare på Elgiganten.
Hon skriver också att testresultatet alltid fungerar som ett komplement. Men hon skriver också ”att låga resultat kan indikera att rollen kanske inte passar just nu”.
”En butikssäljare behöver kunna ta till sig ny information snabbt, förstå tekniska produkter, hantera flera uppgifter samtidigt och kommunicera tydligt med kunder. Allt detta kräver en viss nivå av kognitiv förmåga”, skriver Helena Lundenfelt.
Smarta säljer bättre
Hon skriver även att Elgiganten tillsammans med testleverantören undersöker sambandet mellan testresultat och hur väl man lyckas i arbetet.
Studierna visar, enligt henne, att de med bra testresultat säljer i genomsnitt 18 procent mer än de som arbetat ett tag utan att ha testats innan de anställdes.
Medan psykologiprofessorn Martin Bäckström tror att det finns en sannolikhet att de mest begåvade kommer att söka sig bort från butiksjobb, skriver Helena Lundenfelt skriver att de ser positivt på kandidater med höga testresultat.
”Många börjar sin resa hos oss som butikssäljare men genom att redan där och då känna till mer om personens förmågor hjälper det oss att bygga upp en pool av talanger som skulle kunna avancera till mer komplexa roller hos oss i framtiden”, skriver Helena Lundenfelt.

De som lyckas bra på IQ-test säljer bättre, enligt Elgigantens HR-chef.
Enligt Lidl kan de anpassa testet utifrån ”individuella skillnader”.
”Vi uppmuntrar därför kandidater att ta kontakt med oss om de anser att de behöver någon form av anpassning”, skriver Ingrid Arinell från presstjänsten.
Arbetet har ställt frågor till Åhléns som inte har återkommit med svar.