AI kan inte ersätta yrkeskunnandet bland Sekos medlemmar
Vi vet att tekniken kommer att förändra jobben, men den ska komplettera oss, inte ersätta oss, skriver Sekotidningens chefredaktör.

”Vi ska inte bromsa utvecklingen. Vi vet att tekniken kommer att förändra jobben”, skriver Charlotte Steen.
Lokförare som hoppar över vatten och mat. Kvinnor som tar blodstillande läkemedel för att klara ett jobb utan toalettpauser.
Det låter som en berättelse från ett annat sekel. Men detta är verkligheten för tågpersonal i Sverige 2025.
Det är inte bara orimligt, det är ovärdigt. Att köra tåg är ett arbete som kräver full koncentration.
Att samtidigt behöva planera sitt vätskeintag för att undvika toalettbehov är en säkerhetsrisk och ett allvarligt arbetsmiljöproblem.
Vår reporter Salomon Rogberg pratat med skyddsombuden på Pågatågen som har i larmat om problemen i åratal.
Paniken sprider sig
Ett tåg stannar mellan två stationer. Ljuset flimrar till. Det blir tyst. Efter två minuter börjar någon banka på dörren.
En annan försöker trycka upp nödlåset. Paniken sprider sig, men det finns ingen förare som kan hjälpa till.
Detta kan bli vardag på Stockholms nya gula tunnelbanelinje, där förarlösa tåg planeras från start.
Tekniken finns redan i Köpenhamn.
Att ersätta med AI är svårt
Järnvägen är ännu svårare. Lokförare i Norrland får gå ut och skotta växlar, rensa is och lösa problem innan de ens märks i systemet.
Att ersätta det med AI är inte bara svårt, det kan skapa stora störningar och risker.
Reporter Erik Jerdéns spaning om vilka yrken inom Seko som riskerar att försvinna eller förändras i grunden när AI och annan teknik tar över kan du läsa mer om här.
Vi ska inte bromsa utvecklingen. Vi vet att tekniken kommer att förändra jobben.
Men den ska komplettera oss, inte ersätta oss.
När tekniken inte räcker till, vem kliver fram då?