Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Jobbade 1 000 timmar övertid – taxibolaget blåste föraren på all övertid

Taxiförarna på Telepass fick ingen övertidsersättning. I stället fick de vanlig timlön, från ett bemanningsbolag de inte visste något om.
Ett sätt runda avtalet och slippa kostnader, anser facket som nu får stöd av domstol.

Taxiförarna jobbade heltid åt bolaget Telepass som kör upphandlad trafik, så som skolskjuts och färdtjänst, åt bland annat Skånetrafiken och Blekingetrafiken. De jobbade heltid, men ibland tog de också extrapass som lades ut i företagets schemasystem.

Men trots att en av förarna jobbade mer än 1 000 timmar övertid under knappt två år, enligt fackets beräkningar, fick han och hans kollega ingen övertidsersättning. I stället fick de vanlig timlön för extrapassen från ett annat bolag, som hade samma ägare och adress som Telepass.

När förarna frågade varför de fick löneutbetalningar från ett okänt bolag fick de höra av sin chef att de inte skulle bry sig om det eftersom det är samma bolag.

Facket: ”Slippa övertidsersättning”

Upplägget, att hävda att de anställda hyrdes in från ett annat bolag, hade enbart ett syfte: att slippa betala övertidsersättning, ansåg Transport som drivit fallet för två taxiförare i Arbetsdomstolen.

– Vi kan inte se det som något annat än ett medvetet upplägg av företaget, för att inte betala de anställda den ersättning de har rätt till enligt kollektivavtal, säger Anna Erixon, ombudsman på Transport med ansvar för taxibranschen.

Medlemmarna som fallet gäller kände inte till att de skulle jobba åt något bemanningsbolag.

De hade inte skrivit på något annat anställningskontrakt än med Telepass. Extrakörningarna fick de i Telepass schemasystem. De arbetsleddes av sina vanliga chefer, jobbade i bolagets kläder och körde bolagets bilar som de tankade med bolagets bensinkort.

Facket ansåg därmed att de inte haft några andra anställningar. Extrapassen handlade om övertidsarbete som de skulle ha fått övertidsersättning för.

Även Arbetsdomstolen drog samma slutsats.

Förare 130 000 i ersättning och skadestånd

De både taxiförarna får nu ut sin övertidsersättning för extratimmarna. För den ene handlar det om närmare 80 000 kronor plus ränta och den andre får närmare 26 000 kronor. De får också 50 000 kronor var i skadestånd och bolaget ska betala 150 000 kronor i skadestånd till Transport.

– Det är givetvis glädjande att domstolen drar den här slutsatsen. Det här är en principiellt mycket viktig seger, och det hade varit riktigt illa om vi hade förlorat, säger Anna Erixon och tillägger att domen får stor betydelse i framtiden även för andra branscher.

– Hade det varit acceptabelt för arbetsgivaren att kringgå reglerna kring övertid på ett sådant här sätt, så hade det inneburit att vilken arbetsgivare som helst hade kunnat komma undan och slippa betala ut övertidsersättning till sina anställda.

Enligt Anna Erixon är det inte bara Telepass som använt sig om liknande upplägg. Hon säger att hon fått höra en del diskussioner om företag som gör på samma sätt, framför allt sedan facket började driva det här fallet.

– Jag kan inte säga hur vanligt det är, men det förekommer absolut. Vi har sett liknande konstruktioner, men inte hos företag som har varit beredda att driva frågan vidare till Arbetsdomstolen.

Nobina: Vi jobbar inte längre med bemanningsbolag

När företag vinner offentliga upphandlingar genom att inte följa reglerna skapar det också en orättvis konkurrens påpekar hon.

– Företag som inte sköter sig och sparar in pengar på sina chaufförer kan ju bjuda under seriösa företag, som betalar sina chaufförer rätt lön.

– Att företag vinner upphandlingar på att bryta mot kollektivavtalet och utnyttja sina anställda, är inte rätt sätt att använda skattepengar.

Telepass lägger inte längre extrapassen på ett annat bolag. Sedan februari 2024 har det fungerat som det ska, så vitt Transport vet.

Kollektivtrafiksjätten Nobina, som numer äger Telepass, medger att det kan ha förekommit otydligheter i vissa anställningsavtal och kring bemanningsbolaget tidigare. Nobina ärvde problemen när de köpte upp Telepass, enligt kommunikationschef David Erixon (som trots namnet inte är släkt med Transports Anna Erixon). I dag använder företaget inga bemanningsbolag längre.

”Vi är ödmjuka inför domen och att det kan ha funnits otydligheter i dessa fall. För att undvika fel eller misstag i framtiden så jobbar vi i dag inte med några bemanningsföretag och vi har lagt mycket tid på att både utbilda och utveckla rutiner för att dessa fel inte ska kunna ske i framtiden” skriver Nobinas kommunikationschef David Erixon till Arbetet.