Sänkta löner på Wolt – samtidigt får Foodora-bud högre lön
Matbud som kör för Wolt får sänkta ersättningar, samtidigt får Foodoras cykel- och mopedbud som har kollektivavtal höjda löner. För dem höjs lönen lika mycket som för andra anställda i Sverige.

Cykelbud från Foodora.
Matbuden på Foodora får höjd garantilön i det nya avtalet som företaget nyligen tecknade med fackförbundet Transport.
Därmed blir skillnaden ännu större mot villkoren hos konkurrenten Wolt. Där har ersättningen i stället sänkts. Något som skapat ilska hos många Wolt-bud, vilket Arbetet tidigare rapporterat.
Buden som arbetar för Wolt är inte anställda av företaget utan ses som egenföretagare och får bara betalt per leverans.
Är anställda av företaget
De cykel- och mopedbud som arbetar för Foodora är i stället anställda av företaget och omfattas av kollektivavtal. Även om ersättning per leverans är lägre får de en garanterad timlön.
Wolt-bud som Arbetet pratat med vittnar om att allt fler väljer att köra för Foodora av den anledningen.
Nu har alltså garantilönen höjts i nivå med andra avtal, enligt det så kallade märket, 6,4 procent på två år.
– Vi har levererat det medlemmarna önskade gällande höjd garantilön och går därmed successivt ifrån ett avtal där buden är beroende av leveransersättning, säger Mats Andersson, ansvarig ombudsman på Transport, i en kommentar.
Men kollektivavtalet gäller bara Foodoras cykel- och mopedbud, inte bilbuden. De är anställda i ett annat bolag, och där har Transport inte lyckats få till något avtal.