Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Anställda på BRA-flyg hinner inte äta lunch: ”En säkerhetsrisk”

Efter en omorganisering hinner kabinpersonalen på flygbolaget BRA inte längre äta lunch under sina inrikesflygningar. ”Arbetsgivaren har inte tagit sitt ansvar och i förlängningen blir det en säkerhetsrisk”, säger Transport.

Flygbolaget BRA, Braathens Regional Airways, är en välkänd aktör inom det svenska inrikesflyget. Länge trafikerade de linjer mellan till exempel Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med utgångspunkt från Bromma flygplats.

Men sedan i höstas har flygbolaget inga linjer i eget namn. I stället satsar man på bemanningsverksamhet genom det nya företaget Braathens People som är ett så kallat ACMI-bolag.

Agerar bemanningsbolag åt SAS

ACMI står för Air, Crew, Maintainance och Insurance och innebär att man hyr ut både flygplan, besättning, försäkring och underhållet till andra flygbolag.

I september tecknades ett sjuårskontrakt värt cirka sex miljarder med SAS för att på detta sätt bemanna inrikeslinjer mellan bland annat bland annat Arlanda och Kalmar.

För de omkring 200 anställda bland kabinpersonalen har förändringarna hittills lett till försämringar. Inte minst vad det gäller möjligheten att äta lunch.

– När man var ett eget bolag hade man möjlighet att blockera säten i planet så att de anställda kunde äta i luften. I och med att de hyrs in av SAS kan man inte göra så längre, berättar Joacim Olsson, regionalt skyddsombud för Transport och fortsätter:

– Det innebär att man måste äta under stoppen – och det finns det ingen schemalagd tid för.

Hundratals arbetspass utan lunch

Enligt honom har problemet varit återkommande sedan årsskiftet. Bara mellan 8 mars och 25 april har de anställda registrerat över 40 fall då man inte fått sitt måltidsuppehåll. Uppgifter finns dock om att det rör sig om över 100 tillfällen.

Transport anser att det handlar om kollektivavtalsbrott, just eftersom avtalet reglerar förhållanden kring måltidsuppehåll. Frågan är även anmäld till Arbetsmiljöverket.

Enligt förbundet har personalen 45 minuter från det att piloten drar i bromsen på flygplanet till dess att nästa flyg ska lyfta. Under den tiden ska personalen hinna boarda av planet, avrapportera flygningen och äta lunch.

”Inte tagit sitt ansvar”

Dessutom ska de vara på plats cirka en halvtimme innan nästa plan lyfter.

– De anställda är väldigt upprörda av det här. Arbetsgivaren har inte tagit sitt ansvar och i förlängningen blir det en säkerhetsrisk, säger Johan Einarsson, ombudsman på Transport.

Arbetet har utan framgång sökt BRA för en kommentar.

I sitt svar till Arbetsmiljöverket säger de dock att man tar frågan på stort allvar och att man har satt in åtgärder. Bland annat ska företaget förlängt pauser och börjat erbjuda kall mat ombord planen. Bolaget säger sig även ha kallat till förhandling med Transport gällande det påstått kollektivavtalsbrott.

Läs mer