Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Bo larmade om damm på bussar – nu är han uppsagd: ”Svårt att andas” 

Bussföraren Bo Ahldin larmade om dammet på bussarna i Östergötland i mitten på mars. Nu är han sjukskriven och uppsagd. Han är upprörd över att arbetsgivaren och facket nu säger att det är säkert att köra bussarna.

Den 16 mars skickar bussföraren och trafikledaren Bo Ahldin ett mejl till ledningen för sin arbetsgivare Connect Bus. I det larmar han om ett damm eller sot som lägger sig som en hinna i de 29 elbussar som körs i Östergötland. Det har då pågått i 3-4 veckor och blir värre och värre. Han har fått svar från arbetsgivaren tidigare att inspektionsluckorna måste tätas, men det har inte hjälpt.

Flera bussförare har klagat på illamående, huvudvärk och yrsel. Bo Ahldin får aldrig något svar på sitt mejl. Även passagerare börjar reagera. Han pratar ihop sig med kollegorna och beställer en mätning från ett analysföretag, som visar på för höga halter av farliga ämnen, bland annat bensen.

Åtminstone två bussförare har tvingats stanna bussen under färd för att gå ut och kräkas. Minst två är sjukskrivna för besvär som misstänks vara kopplade till dammet på bussarna. Bo Ahldin är en av dem, han är sjukskriven sedan i måndags.

– Jag har illamående, huvudvärk, svårt att andas och jag tycker att min syn har blivit påverkad. Och så har jag lite rubbningar med balanssinnet som inte känns rätt. Alla har liknande symtom. Och det är ingen som bryr sig, säger Bo Ahldin.

Kommunalarbetaren har varit i kontakt med ytterligare en bussförare, som vill vara anonym, och som beskriver liknande symtom.

Papper med avtorkat damm från elbussarna.

Avtorkat damm från elbussarna.

Skyddsstoppet hävt efter arbetsgivarens åtgärder

På Valborgsmässoafton lade fackförbundet Kommunals regionala skyddsombud ett skyddsstopp på bussarna, vilket betyder att de inte får köras. Det pausades dock och arbetsgivaren fick en vecka på sig att åtgärda problemen. I går, onsdag, träffades regionala skyddsombudet Lasse Johansson och arbetsgivaren, och efter det bestämde han sig för att häva skyddsstoppet.

– De har gjort så pass mycket åtgärder att jag häver stoppet. De har sanerat och tätat alla bussarna, de har bytt luftfilter och kommer göra det tätare för att rensa eventuella rester i kanalerna. De har också bokat in besök för personalen på vårdcentralen, säger Lasse Johansson.

Dessutom har det gjorts en ny mätning som inte visade på för höga halter av några farliga ämnen. Ytterligare en mätning ska göras över flera dagar. Lasse Johansson säger också att han pratat med bussförare som säger att det blivit bättre sedan bussarna städats och tätats.

– Men är det så att jag får veta att det inte är tätt eller blir bra, då får jag göra ett nytt skyddsstopp, och kanske på separata bussar. För det kan ju vara så att det är på enstaka bussar som det fortfarande är problem, säger Lasse Johansson.

Kritik mot hävt skyddsstopp

Bo Ahldin är upprörd över att skyddsstoppet hävs.

– Jag tycker det är åt helvete. Ute hos oss har vi två bussar som är storstädade och tätade, men lik fanken kommer det in svart sot som lägger sig. Och vi mår ju inte bra, många av oss.

Bo Ahldin ger heller inte mycket för mätningarna som har gjorts. Han säger att de har gjorts i en tom buss som kört fem mil mellan två städer, och att man behöver testa under verkliga förhållanden, på de vägar som de brukar köra och med passagerare i.

Film från elbussarna.

– De har mätt i en nystädad buss som det inte finns någonting i. Då finns det ju inga partiklar som rör sig i bussen. Ju mer människor, desto mer jobbar air condition och det blir cirkulation när folk andas. Det är då de måste mäta, säger Bo Ahldin.

Även en annan bussförare som KA pratat med vittnar om bussar som städats och tätats men där dammet kommit tillbaka efter att bussen bara kört några mil. Hen skickar också bilder och filmer som visar sot från ratten och sätena i en buss som ska vara åtgärdad.

Fortsatta problem med damm

– När du sitter och kör så ser du inte längst bak för det är så dimmigt av den här skiten. Vi har tvättat de här bussarna och är flera som fått eksemliknande utslag på armarna och bröstkorgen som inte läker. Och ögonen är torra. Jag kan inte ens få upp ögonen på morgonen för jag har knappt någon tårvätska, berättar bussföraren.

Hen är rädd att bli av med jobbet om hen träder fram. Och faktum är att Bo Ahldin har blivit uppsagd. Han är förvisso 71 år gammal så arbetsgivaren har rätt att säga upp honom, men han är övertygad om att det är för att han har larmat om bussarna. När Connect Bus tog över trafiken förra året var det nämligen inga problem att han fyllt 70 år.

– Det har ingen betydelse, sa de då. Men nu utnyttjar de den klausulen, och jag kan inget göra.

Arbetsgivaren nekar till anklagelserna

Irene Svänson är vice vd på Connect Bus och säger att Bo Ahldin inte blev uppsagd när de tog över trafiken eftersom han följde med enligt reglerna för verksamhetsövergång. Anledningen till att han blivit uppsagd nu är för att de vill få in fler unga bussförare och har inget att göra med att han varit obekväm, enligt Irene Svänson.

Hon håller inte med om att Connect Bus har struntat i problemet med dammet på bussarna utan säger att de tog tag i det direkt när de fick höra om det i mitten på mars.

– Vi har lyssnat på våra medarbetare och det har gjorts en massa saker tillsammans med vår bussleverantör för att undersöka det här, säger Irene Svänson.

Trots rapporter om att problemen fortsätter är det säkert att köra bussarna eftersom den första mätningen de gjort inte visade på några farliga ämnen, menar hon. Men för att vara helt säkra gör de också en långtidsmätning över flera dagar när bussarna är i trafik.