Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Nya löner för tågpersonal – svåra frågan lever kvar

Nu höjs lönen för de som jobbar på tågföretag som SJ, MTR, VR och Green Cargo. Men tågpersonalens arbetstider fortsätter att vara en omtvistad fråga.

3,2 procent höjs lönen med i år för anställda inom spårtrafiken.

Detta sedan fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen har kommit överens om ett nytt kollektivavtal.

Avtalet omfattar bland annat lokförare, tågvärdar och mekaniker på företag som SJ, MTR, Green Cargo och Euromaint.

Så höjs lönen nästa år

I maj 2026 höjs lönen med ytterligare 2,8 procent.

Alla är inte garanterade en sådan löneökning. Hur mycket anställda slutligen får per månad kommer att förhandlas på respektive företag.

De stora vinnarna

Seko lyfter fram deltidsanställda som de stora vinnarna i den nya uppgörelsen.

De kommer nu att få lika mycket betalt som heltidsanställda när de jobbar över. Tidigare har de fått en lägre ersättning.

– Det var en av våra viktigaste frågor när vi ser vilka grupper som jobbar deltid. Det är lågavlönade inom spårtrafiken, framför allt tågstädare och anställda i tunnelbanan, säger Sekos ombudsman Sune Blomkvist.

Tuffa förhandlingar

Förra gången spårtrafiksavtalet förhandlades, våren 2023, var det nära strejk.

Även denna gång beskriver både fack och arbetsgivare förhandlingarna som tuffa.

– Det var jättetufft. Vi förhandlade verkligen in i det sista, säger Almega Tågföretagens förhandlingschef, Susanne Svärd Elmström.

Vill se mer helgjobb

2023 var stridsfrågan schemaläggning och personalens svårigheter att få ihop jobbet med privatlivet.

Precis som då har frågor kring arbetstid varit svårt att enas kring.

Tågföretagen vill se mer natt- och helgarbete för att möta en ökad efterfrågan av tågtrafik, men det satte Seko stopp för.

– Det är absolut en utmaning och vi hade velat nå längre där, säger Susanne Svärd Elmström.

– Det här får vi återkomma till, tillägger hon.

Seko: Funkar inte med barn

I dag behöver tågpersonal jobba varannan helg.

Ett krav på mer helgjobb än så blir svårt för exempelvis småbarnsföräldrar, menar Sekos Sune Blomkvist.

– Tågföretagen vill att man ska jobba två av tre helger. Det innebär att många inte kan ha ett fungerande privatliv, säger han.

Seko anser i stället att respektive tågföretag kan komma överens med sin personal, i de fall det behövs.

Tidigare föräldraledighetsansökan

I det nya kollektivavtalet har tågföretagen i stället fått tydligare regler om hur dialogen ska skötas kring schemaändringar.

Avtalet ger även arbetsgivarna rätt till att begära in föräldraledighetsansökan tidigare än lagens två månader – i samband med semesteransökan.

– Det är en eftergift vi var beredda att betala för att deltidsanställda skulle få samma övertidsersättning som heltidsanställda, säger Sune Blomkvist.

Mer om Avtal 2025