Nytt avtal i hamn för sjöfarten – högre lön och pensionslyft
Nu är löneökningarna klara för Sekos medlemmar som arbetar på sjön, exempelvis på Stena Line och Destination Gotland. Sjömännen får även ett rejält pensionslyft.

Det nya avtalet berör sjömän som bland annat arbetar på Stena Line, Forsea, Wallenius Marine, TT-Line och Destination Gotland.
1 008 kronor mer i månaden i år och ytterligare 921 kronor mer i månaden 2026.
Det får sjömän som bland annat arbetar på Stena Line, Öresundslinjen, Wallenius Marine, TT-Line och Destination Gotland.
Detta sedan fackförbundet Seko har tecknat ett nytt kollektivavtal med Sjöfartens arbetsgivarförbund (SARF), som representerar rederierna.
Lågavlönade får mer
De som arbetar på sjön får så kallade tarifflöner, en fast lönestege som bland annat baseras på hur länge man har arbetat.
Eftersom alla löner höjs med samma summa, blir löneökningen lika stor oavsett lön.
– Det är en solidarisk omfördelning från den som ligger i högsta tariffen, till de som ligger i den lägsta, säger Sekos ombudsman, Joakim Hellmouth.
Så höjs pensionen
Utöver lönen ser han högre pensioner som den stora vinsten med det nya avtalet. De kommande två åren höjs avtalspensionen med totalt en procent.
– Det är tredje gången vi försöker få till det och nu lyckades vi. Det är väldigt ovanligt att man avsätter så mycket på så kort tid, säger Joakim Hellmouth.
Som ett räkneexempel kan en procent mer i pensionsavsättning under tjugo års tid leda till 250 000 kronor mer i pension. Exemplet gäller en som tjänar 32 000 kronor i månaden och omfattar framtida löneökningar med mera.
Kravet Seko inte fick igenom
För att bekosta högre pensioner får sjömän bland annat avstå höjningar av ombordtillägg. Seko anser att högre pensioner gynnar medlemmarna mer.
Det blir inte heller kortare arbetstid, som medlemmar i andra Seko-branscher har fått i sina kollektivavtal.
– Vi hade ett yrkande om arbetstidsförkortning för de som jobbar natt, eftersom det sliter på hälsan. Men det var arbetsgivarna inte intresserade av och vi prioriterade pensionsavsättningarna, säger Joakim Hellmouth.
SARF: Bra med ökad pension
John Wahlstedt är biträdande förhandlingschef på Sjöfartens Arbetsgivareförbund. Han vill inte svara på varför rederierna inte gick med på kortare arbetstid för nattarbete.
Han vill hellre lyfta överenskommelsen kring pensioner.
”Även om det är en hög kostnad så är det bra att även sjöfarten gör extra pensionsavsättningar”, skriver John Wahlstedt i en kommentar.
Det är viktigt för att yrken inom sjöfarten ska vara attraktiva, menar han.
Hyllar överenskommelsen
Till skillnad från lön omfattas inte pensionsavsättningar av sjöfartsstöd. Förändringen har därför varit dyr för rederierna, enligt John Wahlstedt.
”Vi har lyckats lösa denna kostnadsfråga genom de omfattande byten vi gjort avseende allmänna anställningsvillkor och vissa former av ersättningar”, skriver han.
”Att få till en sådan överenskommelse har krävt kreativitet och mod på båda sidor av förhandlingsbordet”, tillägger John Wahlstedt.