Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Gigföretaget Bolt kan få köra sjukresor i Uppsala – saknar kollektivavtal

Medan Bolts förare vittnar om låga löner och dåliga villkor planerar Region Uppsala att skriva avtal med appföretaget. ”Jag blir bestört”, säger Lennart Kalderén på Taxiförbundet.

Från och med april nästa år kan appföretaget Bolt börja köra sjukresor för Region Uppsala, rapporterar P4 Uppland. 

Bolt är ett av 14 bolag som regionen planerar att skriva avtal med, vilket väcker kritik.     

– Jag blir bestört. Vi har länge gått och fruktat att kommuner och regioner ska öppna dörren för Bolt och Uber, säger ordförande Lennart Kalderén, förbundsordförande för Taxiförbundet till radiokanalen.

Känt som gigföretag

Bolt är ett så kallat plattformsföretag, också känt som gigföretag.

Det innebär att chaufförerna som kör för Bolt inte är anställda utan är egenföretagare.

Bolt står för appen som kopplar kunder till chaufförerna och tar ut en avgift på 23 procent per beställning. 

Bolt har inget kollektivavtal – alltså det avtal mellan fackförbund och arbetsgivare som bestämmer löner, arbetstider och andra anställningsvillkor.

Över mejl skriver Jens Öhgren, presschef på Bolt, att företaget är ”en plattform som kopplar samman förare och resenärer, precis som traditionella beställningscentraler.”

”Förarna är egna företagare vilket är majoriteten av taxibranschen eller anställda av åkerier som ansvarar för deras anställningsvillkor och löner. Det står Bolt-anslutna åkerier och deras anställda helt fritt att komma överens om kollektivavtal på sin arbetsplats”, skriver Jens Öhgren.

”Rädda för att förlora jobbet”

Chaufförer som kör för Bolt har vittnat om låga löner, långa arbetsdagar och dåliga villkor i Expressen och SVT den senaste tiden. 

– Chaufförer är rädda för att förlora jobbet. Man har familj att försörja, så tyvärr är man tvungen att hålla käften och jobba och slita, säger en chaufför till P4 Uppland som svar på frågan varför han jobbar för Bolt. 

Slavliknande förhållanden

Förbundsordförande Lennart Kalderén säger till radiokanalen att beslutet innebär att regionen släpper in företag som motsätter sig kollektivavtal och som ”exploaterar förare under det som förare har kallat slavliknande förhållanden”. 

Enligt EU-lagstiftning får inte Region Uppsala ställa krav på att bolagen de upphandlar har kollektivavtal. Men enligt Upphandlingsmyndigheten ska villkoren som huvudregel bestämmas enligt den lägsta nivån som fastställs i kollektivavtal. 

Det finns en ökad risk för dåliga arbetsvillkor i upphandlingar av taxiresor, enligt myndigheten. Därför bör bolagen kontrolleras under avtalstiden.  

– Bolagen som lägger anbud och som lever upp till de krav vi ställt, tecknar vi avtal med – det är så det fungerar, säger Ellen Åberg på Region Uppsala till P4 Uppland. 

Kommer uppfylla samtliga krav

Lina Dahlander, Sverigechef på Bolt, skriver till P4 Uppland att de inte känner igen sig i att deras förare skulle ha dåliga villkor eller låga löner. 

”Bolt är en teknisk plattform som kopplar samman resenärer med transportörer – vi är inte en arbetsgivare, utan precis som övriga taxibranschen samarbetar vi med både åkerier och egenföretagare. Våra partners väljer själva hur, när och hur mycket de vill köra”, skriver Lina Dahlander.

Hon skriver till radiokanalen att Bolt kommer att uppfylla samtliga krav i avtalet med Region Uppsala – inklusive löner, arbetstider, semester och arbetsmiljö. De kommer även ha regelbundna uppföljningar, skriver hon till radiokanalen. 

Mer om Arbetsrätt