John Lundvik har helt fel om KAJ
Signe Krantz tycker att KAJs konkurrenter i Melodifestivalen helt missat poängen.

I ett sterilt labb står låtskrivarna Thomas G:son och David Lindgren Zacharias. De mäter upp milliliter av mystiska ämnen medan assistenter skriver ner testresultaten.
Sväng, melodi, dans och rytm justeras i tre decimaler och rangordnas efter vinstchanser till både Europas folk och den internationella juryn.
Ungefär så föreställer jag mig det svenska popundret, och jag älskar det. Men det är dags för lite omväxling.
“Bara Bada Bastu” är som det första andetaget efter en timme i ett 85 grader varmt rum. Mina porer är renade, min hjärna slät, mina muskler avslappnade och stressen väck. Äntligen skickar vi riktigt fånig camp till Eurovision.
Sverige valde glädjen och humorn i stället för ännu en genmodifierad perfekt låt.
John Lundvik blev jättekränkt och visade direkt att han inte förstår själva hjärtat i Melodifestivalen och Eurovision: att göra svängiga, roliga och löjliga låtar. Samt att förhindra Europa från att starta ett nytt världskrig.
Historiskt sett skulle europeiska länder hellre annektera sin granne än att gå i terapi. Popmusik är ett bättre alternativ.
Måns Zelmerlöv blev arg
Även Måns Zelmerlöw blev upprörd. Han lämnade festivalen direkt och ifrågasatte om den internationella juryn kommer att låta KAJ vinna.
Som om det vore svenska folkets uppgift att maximera vinstchanserna i Europa. Zelmerlöw hade i alla fall den goda smaken att sedan skriva att han unnar KAJ segern. Det är trots allt inte konstigt att gråta efter att ha förlorat en tävling.
Men Lundvik vill att Sverige ska skicka samma perfekta låt som alltid, istället för att ta risker. För honom representerar KAJ humor, galenskap och en Melodifestival i förändring.
“Den ligan står jag inte för, där är vi chanslösa” sade han i en intervju.
Enligt John Lundvik är problemet att “Bara Bada Bastu” är för “tiktok-vänlig” och “lätt för barn att sjunga med i”.
Men Eurovision måste få vara löjligt och överdrivet och Sverige få skicka en rolig låt ett enda år utan att hela musikindustrin kastar in handduken?
Tävlingen hade inte haft någon själ utan en rumänsk operasjungande dubstep-vampyr, en ukrainsk drag queen som 2007 sjöng “Russia goodbye” och Lordis “Hard Rock Hallelujah”.
Bäst i världen på pop
Till och med Taylor Swift sa, när hon spelade i Stockholm, att Sverige är bäst i världen på pop.
Efter att ha gjort tre album med Max Martin vet hon det bättre än de flesta.
Det måste vi visa världen med jämna mellanrum genom att vinna Eurovision Song Contest.
Men resten av Europa börjar bli trötta på det. Loreen vann 2023 över Käärijä tack vare juryrösterna.
Det gjorde andra länder så kränkta att de ville avskaffa juryn och bannlysa Loreen från att tävla igen. Nu jublar de istället.
KAJ visar att vi kan släppa lös och ha roligt på scen. När vi fått lite goodwill kan vi skicka Måns, Loreen eller John Lundvik för att ro hem segern igen.
Att ett roligt bidrag vinner ett (1) år är inte första inseglet i musikindustrins undergång.
Men om det nu skulle vara så, och undegången består av tre killar – samtliga med utstrålningen “pojkvän till bisexuell kvinna” – som sjunger om hur mycket de älskar att bada bastu, låt då apokalypsen komma.