Sju personer i gula västar står på en trottoar och håller i skyltar med texten "Strejk för kollektivavtal på Tesla" på svenska.

Längst till vänster Adel Sefsefi och William Appelquist. Längst fram på knä Jãnis Kuzma.

”Strejk för kollektivavtal på Tesla” står det på de röda skyltar som strejkande sträcker upp i luften i korsningen Sveavägen/Kungsgatan i Stockholm. Ut från det showroom framför vars entré de radat upp sig kommer en man i friluftsbyxor.

– Ska våra barn andas avgaser? frågar han upprört några av männen i varselvästar med ”strejkande tekniker” tryckt på bröstet.

– Går det före vår hälsa? frågar en av elbilsteknikerna.

Mannen fnyser åt motargumenten, säger att de inte borde stå här och gnälla utan är fria att byta jobb.

– Jag tycker du ska ta dig i kragen och starta eget.

Tidningen Arbetet vill mannen inte prata med.

En grupp personer iförda gula västar håller upp skyltar med texten "Strejk för kollektivavtal på Tesla" under en demonstration. En kvinna står vänd mot kameran i förgrunden.
IF Metalls ordförande Marie Nilsson vid demonstrationen.

”För vår och andras framtid”

Budskapet på lapparna som delas ut till andra förbipasserande är detsamma som när strejken startade 27 oktober förra året: ”Vi vill ha trygga arbetsvillkor. Vi vill ha kollektivavtal.”

William Appelquist från Malmö kan förstå att man kan bli provocerad om man ser det som att han och andra som strejkar bara får betalt för att inte göra någonting.

– Men vi gör inte det här för att vara lediga, utan för vår och andras framtid, säger han.

Han anslöt till strejken i år. När den bröt ut hade han just köpt lägenhet och kände sig osäker på hur det skulle kunna påverka ekonomin att lägga ned arbetet. Men nu tvekar han inte.

– Jag pallar hur länge som helst, säger han om att månad efter månad i strejk passerar.

Runt 60 som strejkar

Bredvid står kollegan Adel Sefsefi som strejkat sedan starten.

– Vi vill fortsätta tills vi har kollektivavtal, säger han.

De beskriver en pressad arbetsmiljö och hoppas att kollektivavtal ska öka rättvisan på företaget.

Andra personer som Arbetet pratar med vid manifestationen har nyligen anslutit till strejken, efter att tidigare ha jobbat trots den. Flera av dem beskriver också en pressad arbetsmiljö som orsak. 

Enligt Yngve Eriksson, ombudsman på organisationsenheten på IF Metall, har antalet strejkande ökat sedan i somras. Nu är det runt 60 personer som lagt ned arbetet och han säger att nya anslutit från verkstäder där ingen strejkat tidigare.

En person håller en skylt med texten "Strejk för kollektivavtal på Tesla" och går över en gata. Människor syns i bakgrunden tillsammans med en butik som heter Ströms.
Jãnis Kuzma tycker att en konflikt måste få vara en konflikt.

Vill se tuffare åtgärder

Ute i den trafikerade korsningen står en man i röd mössa och håller upp sin skylt mot bilarna som passerar. Jãnis Kuzma är också en av de som strejkat sedan oktober förra året – och en av få som tidigt synts i media med namn och bild.

När Arbetet träffade honom i februari sa han att en konflikt måste få vara en konflikt, han och kollegorna ville att IF Metall skulle gå hårdare fram. Nu tycker han fortfarande att både hans eget förbund och fackförbundsrörelsen i stort behöver hitta tuffare åtgärder, som biter på försäljningen.

Den konfliktåtgärd som hittills verkat ha haft mest sådan potential är postblockaden som försvårat distributionen av registreringsskyltar till nya bilar, men Arbetet har tidigare i höst avslöjat hur företaget gång på gång lyckats runda den och få fram skyltar ändå.