Så vill Green Cargos höja säkerheten vid åkning på fotsteg
Green Cargo har tagit fram ett åtgärdspaket för att höja säkerheten vid godsvagnsväxling. Bland annat förbjuds åkning på vagn i särskilt utsatta situationer och maxhastigheten sänks.

Ett diesellok tillhörande Green Cargo på godsbangården i Malmö.
1 Utsatta situationer
Förbud mot åkning på vagn i särskilt utsatta situationer. Exempelvis vid plankorsningar utan bommar ska godsvagnar stannas och arbetstagaren ska hoppa av och fjärrstyra vagnarna över korsningen från marken
2 Sänkt hastighet
Sänkt hastighet vid åkning på vagnfotsteg, från 30 till 15 kilometer i timmen.
3 Kameror
Utveckla teknik för att i större utsträckning använda kameror vid godsvagnsväxling.
4 Bygga om godsvagnar
Bygga om särskilda vagnar med en skyddad plats vid åkning på vagnen.
5 Förhindra fall
Utrustning för att förhindra fall vid åkning, inklusive sele.
6 Förbud mot åkning på lok
Tidigare har många godsvagnar backats, och arbetstagaren har stått på ett fotsteg på vagnen. Från och med i år har arbetstagare inte längre tillåtits att stå utanför loket när godsvagnarna dras framåt.