Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Butiksanställda kan inte längre leva på H&M-lönen efter hyvling av arbetstid: ”Mår fruktansvärt dåligt”

Efter H&M:s omstrukturering – nära hälften har svårt att leva på sin lön. För en fjärdedel går det inte alls. Det framkommer i en undersökning som Handels gjort.

– Detta visar på vad vi lyft länge. Hyvling leder till att anställda får svårt, eller inte alls kan, leva på sin lön. I USA pratar man om working poor. Vi är där nu. Det är inte värdigt svensk arbetsmarknad, säger Linda Palmetzhofer, som är ordförande i Handels. 

Handels har frågat sina medlemmar på H&M vilka konsekvenser klädjättens omstrukturering fått för dem.

Både de som jobbar kvar och de som valde att sluta har svarat på enkäten.

Av dem som fick färre timmar på sina kontrakt (hyvling) säger en av fyra, 25 procent, att de inte längre kan leva på sin lön.

Svårt att klara sig på sin lön

Ytterligare 23 procent säger att de har svårt att klara sig på sin lön.

I genomsnitt minskade de anställdas kontrakt med 10 timmar i veckan. Det motsvarar 7 340 kronor i månaden.

De som förlorade flest timmar och lön hade arbetat på H&M i tre till tio år.

H&M har sagt att omstruktureringen var nödvändig för att säkra framtiden. Det har Linda Palmetzhofer ingen förståelse för. 

– Jag får ont i magen av att höra det. H&M-familjen har väldigt mycket pengar, och H&M går med vinst. 

Hon menar också att klädjättens argument, att hyvlingen var nödvändig, inte är sant.

– I förhandlingarna med H&M hade facket alternativa förslag, men de lyssnade inte alls. De hade bestämt sig.

Handels: Misstag av H&M att hyvla

Runt 300 personer har slutat på H&M, antigen under eller efter omstruktureringen, enligt Handels undersökning. 

För många som valt att stanna kvar har arbetsglädjen och den starka familjära H&M-andan försvunnit. Anställda känner sig svikna. 

– Jag tror H&M gjorde ett stort misstag när de hyvlade, säger Linda Palmetzhofer.

Arbetsglädje och lagkänsla skapar en arbetsplats där människor trivs. Och det märker kunderna, menar hon.

– Det kan få dem att prioritera att handla i just den butiken eller kedjan.

Mer om Hyvling på H&M