
Kommunal ska förhandla om nytt avtal för bland andra bussförare och spårvagnsförare.
Bussbranschavtalet löper ut den 30 september och arbetsgivarna i Sveriges Bussföretag och Kommunal träffas nu ett par gånger i veckan för att förhandla fram ett nytt kollektivavtal.
– Vi träffas tills vi är överens, säger Kommunals ombudsman Marie-Louise Eng.
Förutom lönehöjningar kräver Kommunal att de så kallade ramtiderna sänks.
– När vi har pratat i avtalsdelegationen har arbetstiderna och de delarna varit viktigast, säger Kommunals ombudsman Marie-Louise Eng.
Vill ha kortare ramtider
Ramtiderna är den totala tiden en förare arbetar, från att man börjar till att man slutar sin tjänst. I dag kan den tiden vara 13 timmar om man kör i linjetrafik. Överstiger någon linje på körningen 50 kilometer får den uppgå till 13,5 timmar. Kommunal vill ha ner dessa tider till 10 timmar, med möjlighet att vid behov förlänga den om det finns lokala överenskommelser.
Vad arbetsgivaren yrkar på är inte offentligt.
”Av respekt för förhandlingarna så kommenterar vi inte detta”, skriver Transportföretagens pressansvarige Mattias Holmqvist i ett mejl till Kommunalarbetaren.
Ett krav som Kommunal har i årets förhandlingar är att det görs en årlig bemanningskartläggning.
– Det är ett av våra generella krav för att vi ska få koll på hur det ser ut med bemanningsgrunderna, säger Marie-Louise Eng.
”Lönefrågan har seglat upp”
Kommunalarbetaren har också pratat med tre fackliga ombud ute i landet inför avtalsrörelsen.
– Lön och arbetsmiljö är viktigast. Vi har långa arbetsdagar med korta raster, säger Tony Hasselquist i Göteborg.

Petri Myllykoski.
I Stockholm lyfter Petri Myllykoski löneökningar:
– Lönefrågan har seglat upp, jag får frågor om det nästan dagligen. Det ekonomiska läget gör det kännbart för familjer.
Mikael Olsson i Skåne säger:
– Det viktigaste är arbetstider, ramtider och återhämtning. Vi kan ha körtider på åtta timmar.