Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Tuffare jobb på sjön – nu kräver Seko mer vilotid

Besättningarna inom sjöfarten har krympt och arbetet har blivit alldeles för tungt. Nu kräver Seko att sjöfartens anställda på bland annat Stena Line och Destination Gotland får längre viloperioder.

Många sjömän miste sina jobb inom sjöfarten under coronapandemin.

Nu när resandet kommit i gång vittnar anställda om att arbetsbelastningen ökat. Samma jobb ska göras ombord som före pandemin, fast med färre personer i besättningen, berättar Joakim Hellmouth, ombudsman på Seko.

Längre vilotider för sjömän

I årets avtalsrörelse när nya villkor och löner omförhandlas kräver därför Seko längre vilotider för sjömän
framför allt inom färjetrafiken.

De som jobbar natt borde även få mer ledighet, menar Seko. Det ska kompensera för att nattarbetet är skadligt för hälsan.

– Det är fortfarande så att nattarbetet förkortar livet. Därför ska man få vara färre dagar i tjänst, säger Joakim Hellmouth.

Seko: Mer pension till sjömän

Ytterligare ett krav är mer avtalspension.

– Vi får se vad som händer i själva förhandlingarna. Arbetsgivarnas krav ska nu analyseras av förhandlingsdelegationen, säger Joakim Hellmouth.

Sjöfartens arbetsgivarförbund SARF vill inte uppge för Sekotidningen vilka krav de har eller vad de vill ändra på i kollektivavtalen.

Mer om avtal-2023