Seko kritiskt till Almegas förslag om timlön för banarbetare
Almega vill införa timlön för vissa anställda inom järnvägsbranschen. Seko är kritiskt och befarar att fler kommer att få otrygga anställningar.

Lägsta grundlönerna bland banarbetare kan se olika ut för samma yrkesgrupper, beroende på vilket kollektivavtal man omfattas av. Det kan vara 500 kronors skillnad.
Seko kräver därför att arbetsgivarorganisationen, Almega Tjänsteföretagen går med på att höja grundlönerna.
Vidare vill Seko att traktamenten och reseersättningar höjs, när nya villkor och löner omförhandlas i avtalsrörelsen som sker i år.
– De är i nuläget låsta i avtalet enligt Almega, och följer inte Skatteverkets rekommendationer, säger Sandra Lindström, ombudsman på Seko.
Oro för fler otrygga anställningar
Seko är också oroliga över att behovsanställningar, så kallade sms-anställningar, kan bli allt vanligare inom järnvägsbranschen. Detta eftersom Almega bland annat vill att det ska vara möjligt för företag att betala timlön i stället för månadslön.
– Det öppnar upp för mer osäkerhet och korta anställningar. Vi känner oro inför det, säger Sandra Lindström.
Almega menar å sin sida att det endast rör personer som har arbete på järnvägen som bisyssla.
– Det är personer som jobbar extra inom järnvägsinfrastruktur-branschen, och har sin huvudsyssla någon annanstans. Man kanske är student eller pensionär i grunden, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Almega.

Pierre Sandberg, förbundsdirektör för Almega.
Almega vill även införa prövotid på sex månader vid tidsbegränsade anställningar. Om anställningen avbryts i förtid gäller en månads uppsägningstid. Arbetstagare och arbetsgivaren kan även komma överens om att prövotiden inte ska gälla.
– Detta kan borga för att arbetsgivare törs ge längre visstidsanställningar. Nu kanske de ger en kortare anställningstid för att man är osäker eftersom prövotiden saknas, säger Pierre Sandberg.