En man i röda kläder står framför en gul lastbil på en grusplan i Pakistan.

Bensinpriserna har skjutit i höjden. Pakistans lastbilschaufförer, som Mohammad Abid, måste ta mellanskillnaden ur egen ficka.

Pakistans ekonomi hade fortfarande inte återhämtat sig från pandemin. Då slog kostnadskrisen till.  

För första gången på sju månader föll inflationen något i september, men prisökningarna är fortfarande de högsta på 47 år.  

Allra mest har drivmedel gått upp: 65 procent på ett år. 

En grupp som drabbas hårt är transportarbetare.

– Vi får inte mer betalt fastän bensinpriserna stiger, vi måste täcka kostnaden själva. Vi kör väldigt långsamt nu för att spara bränsle, säger Mohammad Abid.

27-årigen har stannat till på motorvägen N5 som förbinder Lahore med huvudstaden Islamabad. Hans yrkestitel är konduktör, en slags andrachaufför som är vanlig i stora delar av världen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att serva lastbilen, guida när det ska backas i trånga utrymmen och ibland ta över ratten. 

Jag jobbar 15 dagar, sedan åker jag hem till familjen en dag, sedan jobbar jag igen.

Mohammad Abid, transportarbetare från Lahore

Månadslön: 600 kronor

Mohammad Abids marginaler är små. En normal månad tjänar han 12 000 rupier, motsvarande 600 kronor.

Att köra bränslesnålt kan mildra plånbokssmällen något. I gengäld blir det mer tid på vägarna. Och mindre tid hemma med hustrun och de två barnen. 

– Jag jobbar 15 dagar, sedan åker jag hem till familjen en dag, sedan jobbar jag igen, säger Mohammad Abid.

– Jag saknar dem, men vad ska jag annars göra? Det är så här för de flesta i Pakistan.

En pakistansk mamma i grön sjal (till vänster) och hennes dotter i lila sjal.
Hembiträdet Mumtaz Bibi hade inte råd att låta sina döttrar gå kvar i skolan. Nu arbetar 16-åriga Kirin på tvätteri för 600 kronor i månaden.

”Allt har blivit dyrare”

Matpriserna har stigit med över 30 procent. Det handlar dels om högre transportkostnader men också om valutans svaga ställning. Pakistan är i stort sett självförsörjande på livsmedel men import av lantbruksprodukter som gödsel, bekämpningsmedel och utsäde har blivit dyrare när rupien tappat i värde. 

Än högre prisökningar väntas när de massiva översvämningar som i augusti drabbade Pakistan slår mot den inhemska matproduktionen. Världsbanken varnar för att ytterligare sex till nio miljoner människor riskerar att kastas in i fattigdom. 

– Vi köpte en liten tomt men har inte haft råd att bygga ett hus. Allt har blivit dyrare, räntorna också, säger Mumtaz Bibi som jobbar som hembiträde i huvudstaden Islamabad.

Målet med husdrömmen var att spara pengar genom att slippa betala ockerhyra. Men med en styrränta på 15 procent har Mumtaz Bibi inte klarat avbetalningarna på tomtlånet, än mindre kunnat anlita byggare. 

Banken hotar att ta tillbaka tomten. Samt de pengar familjen redan betalat. 

– Därför var jag tvungen att ta mina flickor ur skolan. Det är synd för de är väldigt intelligenta, säger Mumtaz Bibi.

Jag ville att flickorna skulle få det bättre än mig, men så blev det inte.

Mumtaz Bibi, hembiträde i Islamabad

Tonårsdöttrarna tvingas jobba

Nu arbetar äldsta dottern, 18 år gammal, som privat köksbiträde för motsvarande 350 kronor i månaden. Den yngsta, 16 år, jobbar i ett tvätteri för en månadslön på 600 kronor. 

Skolavgiften är dyra. Pengarna räcker bara till att låta yngste sonen gå kvar. 

Det är så fattigdom cementeras, när barn tvingas lämna studierna för att försörja familjen. 

Det är så ojämställdhet befästs, när fattiga satsar på sönerna som har bättre karriärutsikter. 

Mumtaz Bibis ögon blir blanka. Hon biter ihop innan hon pratar. 

– Jag ville att flickorna skulle få det bättre än mig, men så blev det inte.

Krisen i Pakistan

Översvämningarna som i somras drabbade en tredjedel av Pakistans yta var de värsta sedan 2010 och fick landets klimatminister Sherry Rehman att tala om ”en klimatdystopi på vår tröskel”. 

Förödelsen väntas slå mot matproduktionen. Detta i ett läge när inflationen redan är skyhög och och det politiska läget oroligt.

Enligt officiella siffror var matpriserna 32 procent högre i oktober jämfört med samma period året innan. Transportkostnaderna hade ökat med 65 procent.

Enligt regeringens statistik lever 22 procent – runt 50 miljoner människor – under den nationella fattigdomsgränsen, som dras vid en månadsinkomst på motsvarande 150 kronor. Den senaste fattigdomsräkningen genomfördes dock 2018, innan pandemin som drabbade Pakistan hårt.   

Pakistan bildades vid Brittiska Indiens delning 1947 och firade i augusti 75 år som självständig stat. Med 220 miljoner invånare är landet det sjätte folkrikaste i världen.

Kärnvapenstaten Pakistan är en bräcklig demokrati som under långa perioder styrts av militären.

I april avsattes premiärministern och tidigare cricketstjärnan Imran Khan i en misstroendeomröstning. Hans efterträdare Shehbaz Sharif har presenterat en budget där 40 procent av statens utgifter går till att betala av stats- och utlandsskulder.