Förhandlingarna om och kring en Moderatledd regering är i full gång och trots att det tar förhållandevis lång tid håller de högerkonservativa ångan uppe. De är fåordiga, ytterst lite kommuniceras utåt, men nu verkar det som att framtidens högerkonservativa politik börjar ta form.

Först upp på skärbrädan är de sedan länge planerade snabbtågen. Fyrklövern, som utgör Ulf Kristerssons regeringsunderlag, har gått ut med en gemensam följdmotion. Där deklarerar de att de kommer att dra i handbromsen för snabbtågssatsningarna. 

Fullt på spåren

Sist Moderaterna styrde stoppade de Norrbottniabanan, nu hotas de banor som är tänkta att förvandla Jönköping, Hässleholm och Borås till attraktivare platser att både bo och verka på.

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus säger till SVT:s “Rapport” att hon inte anser att snabbtåg är valuta för pengarna. Hon vill hellre satsa på det befintliga järnvägsnätet. Och så kan man ju givetvis känna när det rör sig om 300–400 miljarder kronor. Det är inget litet reformutrymme, om det nu skulle bli permanent stoppsignal.

Tanken med snabbjärnvägsprojektet är att binda samman storstadsregionerna i södra Sverige, få fler och bättre stopp på vägen, att kunna korta resvägen för fler vilket öppnar upp för arbetspendling. Nya banor innebär även att tågtransporter kan öka vilket avlastar våra vägar. I dagens trånga nät är detta en omöjlighet. Dessutom är det klimatsmart.

Jobben hotas

Reaktionerna har varit många och starka. På flera håll i landet har lokala politiska företrädare uttryckt både oro, ilska och irritation kring denna kovändning. Många kommuner och regioner har lagt långsiktig planering och gjort långsiktiga investeringar som riskerar att fallera och brinna inne om planerna skulle ändras.

Kommunstyrelsens ordförande i Jönköping, Ann-Marie Nilsson (C), är en av dem. Till SVT Nyheter konstaterar hon att Jönköpingsregionen redan nu dras med kompetensförsörjningsproblem. Uteblir infrastruktursatsningarna kommer det bli svårt för dem att behålla sina arbetstillfällen, få till nyetablering av företag men även att rekrytera till offentlig sektor.

Tillväxt, sysselsättning och klimatomställning – allt detta rymmer snabbtågen och borde vara en politisk fullträff. Så varför tvekar högern? Vill de inte rusta Sverige för att klara jobben, transporten och omställningen? Har Moderaterna några större ambitioner med det här landet än att montera ned saker S-regeringar genomdrivit?

Lånefinansiering möjlig

Visst kostar snabbtåg. Socialdemokraterna öppnade därför i höstas upp för att lånefinansiera viktiga klimatsatsningar. Även Vänsterpartiet föreslår att dela upp kostnaderna på fler generationer, inte minst då även dessa kommer att ha nytta av banorna. Omställningen måste ju ske, fler måste kunna förflytta sig. 

Vi kommer inte ifrån att våra järnvägar helt enkelt är för dåliga. Och möjligheten att bygga stora arbetsmarknadsregioner kring Jönköping, Lund, Borås och Nyköping är ingen liten sak. Att kunna förflytta sig och ta ett arbete i ett närområde som växer bör inte kräva varken flytt, bil eller riskera att krascha en familjevardag.

Att rikspolitiken tar ansvar är inte mer än rimligt. Står det mellan att skrota planerna eller låna så är riskerna med det förstnämnda betydligt större. Den svenska statsskulden är låg och tågens nytta går att motivera över tid. Nu står valet mellan en aktiv regionutveckling och arbetsmarknadspolitik eller en passiv, feg och i längden väldigt dyr skattesänkarpolitik.

Kristersson saknar långsiktighet

Ska den nya högerkonservativa högerregeringen dra i handbromsen för projekt som är helt avgörande för den lokala tillväxten bör de kunna förklara detta.

Det räcker inte med en rädsla för att kostnaderna “kan komma att stå i vägen för framtida investeringar”. Vilka investeringar vill högern hellre se?

Och det är inte ens glesbygd vi talar om, det är några av Sveriges mest tätbefolkade områden. Hela landet ska leva, men vart är vi på väg om inte ens större tätorter anses värda att satsa på?

Att lösa politiska utmaningar kräver både stålar och långsiktighet. Med Moderaternas politik saknar Ulf Kristerssons regering båda delar.

Nu får Sverige en försmak på vad skattesänkarpolitik innebär i praktiken. Snabbtågen lär inte vara det enda som slaktas. Chop, chop.