Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Så förändrades Oscars jobb när färjan blev eldriven

Sjöfarten står för stora utsläpp. Ett undantag är Aurora, världens största batteridrivna elfärja.
– Det här är framtiden, säger motormannen Oscar Rockström.

Du är motorman på världens största batterifärja, Aurora, som trafikerar Helsingborg–Helsingör. Hur funkar det?

– Vi har byggt om våra färjor till att bli eldrivna. Tidigare gick de på diesel, men nu använder vi 640 batterier som tillsammans väger 57,6 ton. De är placerade högst upp på fartyget. Färjorna funkar ungefär som en hybridbil, de kan gå på fossilt bränsle om elen inte skulle räcka hela överfarten. Men det gör den nästan alltid, sträckan tar bara 20 minuter.

Hur länge har det här pågått?

– Jag har jobbat på Forsea sedan 2010. År 2016 började vi planera för omställningen och 2018 kunde vi börja köra på batterier. Det har varit och är väldigt roligt, vi anställda är involverade och har hela tiden fått testa, komma med synpunkter och idéer. Dessutom är det en ständigt pågående process att minska färjans energianvändning. Det är som en egen liten stad som flyter omkring.

Tidigare var det väldigt bullrigt i maskinrummet och mycket vibrationer. Nu går färjorna nästan ljudlöst och stilla.

Oscar Rockström, motorman på Forseas eldrivna färja Aurora

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

– Jag är dels i maskinrummet och servar och kontrollerar. Men jag jobbar också med ett energisparprojekt som involverar hela fartyget. I natt bytte jag till exempel ut ljuskällor i centralhallen till energisnåla led-lampor.

Oscar Rockström står framför datorskärmar i kontrollrummet på färjan Aurora.

Forseas färja Aurora har körts på batterier sedan 2018.

Hur laddas batterierna?

– Det gör vi varje gång vi ligger i hamn för att släppa av och på passagerare och last. Det räcker med sju minuter för att ladda 1000 kWh, som är förbrukningen för en enkel överfart. En stor robot kopplar automatiskt upp batterierna till laddningsstationen. Om systemet av någon anledning inte skulle fungera får vi gripa in manuellt.

Har din arbetsmiljö förändrats med bytet till eldrift?

– Ooo, ja! Tidigare var det väldigt bullrigt i maskinrummet och mycket vibrationer. Nu går färjorna nästan ljudlöst och stilla. Vi kollegor kan prata utan att behöva skrika eller riskera att missa information när något snabbt behöver åtgärdas. Det här är framtiden, alla inom sjöfarten behöver jobba för mindre utsläpp och för att bli klimatneutrala.