Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Coop: ”Vi agerade så fort vi förstod allvaret”

Coop menar att de agerade så fort de förstod orsaken till att Miriam ville byta arbetsplats. Handelsnytt har även pratat med Handels och arbetsgivarorganisationerna. Så här säger de.

Handelsnytt har vid flera tillfällen försökt att få en intervju med Coop. Men Coop vill svara via mejl.

”Av hänsyn till medarbetarens integritet kan vi inte gå in på några detaljer kring ärendet. Det vi kan säga är att när situationen tydligt uppdagades för butiken under hösten 2021 blev det en snabb process för att finna en lösning på situationen.

Medarbetaren hade lyft frågan tidigare angående önskemål om att byta butik, men orsaken till bytet hade inte framkommit tydligt för butiksledningen. Då orsaken tydligt framkom i ett senare skede tog Coop givetvis situationen på största allvar och butiksledningen agerade snabbt för att finna en lösning och erbjöd en omplacering som medarbetaren tackade nej till.

Coop erbjöd därefter en ytterligare möjlighet till omplacering som medarbetaren tackade ja till och som innebar samma tjänst i en annan butik. Det stämmer inte att butiksledningen känt till att medarbetaren utsatts för våld av sin partner under en längre tid”, skriver Kevin Bell, pressekreterare på Coop, i ett mejl till Handelsnytt.  

Vad är arbetsgivarens skyldigheter?

Hur ser du på att lagstifta om arbetsgivarens ansvar?

Handels: ”Frågan har hamnat i skymundan”

Mer om Fallet Miriam