En chockad arbetsgivare ringde Björn Lindgren i juni förra året och berättade att en kvinna omkommit på ett lager i Borås.

Den omkomna visade sig vara en medlem som det regionala skyddsombudet själv träffat flera gånger, en person med många års erfarenhet av att köra truck.

Vid olyckan som kostade henne livet klämdes hon mellan trucken hon körde och ett pallstallage.

– Hur det gick till är det ingen som riktigt vet. Hon var själv och gjorde en alldeles vanlig uppgift, säger Björn Lindgren.

”Ren och skär olyckshändelse”

Han har haft mycket kontakt med företaget efter olyckan och har själv suttit i förhör i den polisutredning som slutade med att man inte väckte åtal. Det gick inte att peka på brister som kunde förklara händelsen, enligt åklagarens bedömning. Björn Lindgren delar den bilden.

– Vi kom fram till att det var en ren och skär olyckshändelse.

Han konstaterar dock att en olycklig omständighet var att trucken saknade en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att den flyttar sig om man kläms mot handtaget.

– Andra truckar har det inbyggt, men här var det en tillvalsfunktion.

44 personer dog på jobbet

Som Arbetet tidigare har skrivit omkom minst fyra personer förra året i olyckor med truckar, totalt miste 44 personer livet i jobbet enligt preliminära siffror.

– Det är jättesvårt att säga, en olycka är en olycka och de är svåra att undvika. Det som kan vara svårt på en terminal är att skilja åt var man ska gå och var man kör truck, säger Björn Lindgren om vad som behöver göras för att minska truckolyckorna.

Han säger att något att tänka på är att de som går i miljöer med truckar och andra maskiner bör ha kläder som syns bra, för att minska påkörningsrisken.

Lagret där olyckan inträffade i Borås ligger på ett industriområde med många företag och flera lager. Björn Lindgren säger att olyckan har ökat säkerhetsmedvetandet på hela området.

– I och med detta har man skärpt till allt, det är fullt fokus på säkerhet. 

Lossa lastbilsgods vanlig olycka

Under sina 23 år som skyddsombud har Björn Lindgren varit med om att hantera en tidigare dödsolycka, för många år sedan. Då var det en chaufför som omkom i samband med att gods lastades av.

Just det är en annan återkommande typ av olycka. Förra året omkom fem personer i samband med lossning av lastbilsgods.

Björn Lindgren konstaterar att gods flyttar sig när man kör och att det krävs försiktighet när spännbanden sedan lossas, för att det inte ska välta.

– En tydlig faktor är stressen som finns i dag. Kunden ska ha sitt gods i tid, säger han om de återkommande klämolyckorna.

Transportbranschen är gång på gång överrepresenterad bland dödsolyckorna. Vad gör det med en bransch, bortser man från det i vardagen?
– Jag är ganska säker på att man bortser från det. Vi skulle inte ha några chaufförer om alla gick runt med en klump i magen och tänkte att i dag kan jag skadas eller omkomma.