Digitala verktyg ska göra facket starkare
Digitala verktyg och nya metoder ska göra Handels starkare. Förbundet måste bli bättre på att värva medlemmar med otrygga jobb och i nya branscher.

Marie-Louise Ekberg talade för bättre digitala verktyg för medlemsvärvning.
Handlingsprogrammet för facklig styrka, som kongressen antog, talar om att vända utvecklingen där allt färre arbetare är med i facket. Extra svårt har facket att organisera människor som är födda utomlands, har osäkra anställningar och jobbar i nya branscher utan uppbyggda fackliga strukturer.
Värva digitalt
Handels vill använda digitala verktyg och sociala medier för att värva medlemmar, genomföra möten och utbildningar och påverka opinionen, vilket också många ombud argumenterade för i kongressdebatten.
– En butik är som en bunker när vi försöker skriva in medlemmar via surfplatta. Vi kommer inte åt nätet. Vi skulle behöva en Handels-app, sa Marie-Louise Ekberg från Handels i Trollhättan.
Hon blev glatt överraskad när kongressen röstade ja till hennes motion om att införa en ”smidig digital lösning” för medlemsvärvning. Detaljerade krav på klubbwebbar och fackliga forum röstades dock ner, sedan förbundsstyrelsen förklarat att utveckling av digitala hjälpmedel redan pågår.
Feministisk utbildning
Ombuden röstade också för en motion om att alla kurshandledare, avdelningsstyrelser, förbundsstyrelse och anställda ska utbildas i hur könsstrukturer och ojämställdhet fungerar.
Facklig utbildning för ickemedlemmar, facklig information på invandrarspråk och en film om Handels historia var andra frågor som debatterades.