Våld och halka – här är vanliga arbetsolyckor bland bussförare
Petri Myllykoski, bussförare och huvudskyddsombud vid Nobina i Tyresö, berättar om riskerna för arbetsolyckor i sitt arbete:

Petri Myllykoski, bussförare och huvudskyddsombud.
Det här är riskerna i mitt jobb:
– Vi är tyvärr väldigt utsatta för hot och våld. I närmare 80 procent av alla fall börjar det med att någon kliver på bussen, inte kan betala och att chauffören ifrågasätter det. Det är även väldigt vanligt med halkolyckor.
Så drabbas jag och mina kolleger:
– Oftast rör det sig om hot, glåpord eller att personen till exempel spottar på chauffören. I värsta fall ger man sig på med knytnävarna. Halkolyckor sker till exempel i garageplan, då det är mörkt och halt. Där ramlar folk en hel del.
Så kan man minimera riskerna för arbetsolyckor:
– Vi har rest frågan med arbetsgivaren om det verkligen borde ligga på chauffören att kontrollera passagerarna. En lösning är att låta passagerarna stiga ombord längre bak i bussen och blippa sin biljett. Så fungerar det redan nu i Göteborg.
– Sedan ungefär tre år har vi målat gångstråk på våra garageplan, som ska halkbekämpa. Tanken är att chaufförerna ska gå där. Det fungerar kanske inte alltid, men det är helt klart en förbättring.
– Jag önskar att vi kunde ha schemalagd träning, såsom poliser eller brandmän. Vi har ett stillasittande yrke som inte är bra för våra ryggar eller axlar. Det kanske går bra att köra buss i 10 eller 20 år, men till slut får vi problem. Det gäller framför allt om man slarvar och styr ratten med bara en hand.