Anställda rustar för en annorlunda Black Friday
Black Friday är inte vad det har varit – eller är det? Det kommer motstridiga signaler om ifall köphetsen ökar eller minskar. Anställda i butiker och lager är hur som helst beredda på en intensiv tid.

Vissa tecken tyder på att Black Friday inte riktigt blir samma köpfest som den har brukat vara.
Pandemin har ändrat kundernas köpbeteende, fraktkrisen har gjort varor dyrare och svårare att få tag på. Konsumenter har blivit mer skeptiska till köphetsen och handlare ifrågasätter vitsen med kraftig sänkta priser. Betalföretaget Nets skriver i en analys att det är ovanligt svårt att förutsäga hur handeln på Black Friday går i år.
Svensk Handel spår dock att försäljningen trots allt kommer att öka med 1,5 miljarder till 9 miljarder kronor under Black Friday och Black Week. Hemelektronik, kläder och skor är det som flest kunder siktar på att köpa.
Postnord räknar med att mängden paket i år ökar med 6 procent under Black Week och julhandeln jämfört med i fjol.
Mitt i allt detta står handelns anställda som ska jobba i ett befarat kaos. Här är några röster: