Pandemin har inneburit stora men varierande påfrestningar för olika generationer. Samtidigt har behovet av att minska utsläppen blivit än mer uppenbara.

Den politiska demokratin är mindre stabil än tidigare. Demokratin, klimatet  och fördelningen mellan generationer är på dagordningen på ett sätt som den inte var för tjugo år sedan.

Nyliberalismens arv

Trots det är Socialdemokraterna fastlåsta vid ett ramverk för skatter och offentliga utgifter som binder de folkvaldas möjligheter i kommuner och i riksdagen. Det är baserat på en nyliberal politik som orsakade bankkrisen som ledde till statskuldskrisen för 20 år sedan.

Tre områden kräver en ny finanspolitik. 

Demokratin. Sverigedemokraterna växte från ingenting till att få uppemot 23 procents stöd i december 2019 när smittspridningen började i Kina, men ännu var okänd i Sverige. Både SD och KD attackerade under pandemivåren 2020 grovt den socialdemokratiska ledningen.

Pandemins omfattning tvingade fram en omläggning av finanspolitiken. Genom korttidsstödet undvek 1/10 av de sysselsatta en arbetslöshet till en offentligfinansiell bruttokostnad av 1 procent av BNP (DN 2021 10. 22.). Nettokostnaden är antagligen lägre. Det var en effektiv åtgärd.

Finanspolitikens roll

Resultatet blev att SD:s stöd minskade till ca 19 procent maj 2021 (PSU, SCB). Flera faktorer spelar självfallet samtidigt en roll. Det kan därför jämföras med hur regeringen Reinfeldt mötte finanskrisen och arbetslösheten 2008/09. Alliansen mötte den med sänkt ersättning vid arbetslöshet och jobbskatteavdrag och som enligt forskning ökade stödet för SD (DN-debatt. 2018. 09.04.).

Regeringens finanspolitik under pandemin ska ha välförtjänt beröm. 

Trots en extrem hälsokris var åtgärder för att skydda jobben också verkningsfulla för att skydda demokratin. Omläggningen av finanspolitiken tog undan grogrunden för högerpopulister (SD & KD) som attackerat regeringen. Stödet kunde utan omläggningen av politiken ha ökat.

Statsvetaren Sheri Berman är specialiserad på europisk socialdemokrati och högerpopulism. Hon är verksam i USA men har en tid studerat i Uppsala. Hennes analys är att i avsaknad av tydliga skillnader i finanspolitik mellan socialdemokrater och nyliberal borgerlighet ökade, ”relevansen för sociala och kulturella frågor.”

Minska utsläppen

Det är således de små skillnaderna i finanspolitiken mellan de politiska blocken som gör att de kulturella frågorna (migrationen) dominerar över ekonomiska frågorna. Därmed har Socialdemokraterna inte, ”de mest attraktiva och hållbara svaren,” på kapitalismens nackdelar. (Tiden nr 2 2020.)

Klimatet. De närmaste åren kräver stora investeringar för att minska utsläppen. Som exempel är överföringen av el är underdimensionerad liksom infrastrukturen för järnvägar. Säkert är att konsumtionen av resor och el kommer att öka. En ansvarsfull finanspolitik utgår både från det reala sparandet, eller investeringarna, och från det långsiktiga offentliga sparandet. Att som nu välja det ena är inte ansvarsfullt.

En bredare syn på finanspolitikens uppgifter och som gör skillnad mot nyliberal borgerlighet är samtidigt en bra start för en ny ledargeneration inom Socialdemokratin

Dan Andersson

Det ensidiga fokuset på finansiellt sparande är en orsak till bristen på bostäder och extrema bostadspriser och att många inte kan flytta hemifrån och bygga ett liv. Fler bostäder minskar en ung generations amorteringsbörda. Finanspolitiken  har också tvingat kommunerna att låna till utgifter för demografiska förändringar som staten borde ha tagit.

Generationer. Argumentet att statskuldpolitik innebär att flytta skulder till barn och barnbarn är svagt. Kommande generationer kommer ha högre inkomster än dagens och de kommer att dra nytta av de investeringar som görs nu och få onytta om de inte görs.

Investera i kommande generationer

Det finns inte möjlighet att idag beskatta kommande generationer för investeringar de drar nytta av. Metoden för att fördela kostnader för investeringar mellan generationer är att staten lånar till investeringar som sedan amorteras av flera generationer. Alternativet för kommande generationer är bära bördan av uteblivna investeringar.  

Ett argument är att det är svårt att skilja investeringar från konsumtion. År 2000, när statsskulden var under kontroll, var utgifterna för arbetslösheten, med kontantstöd och åtgärder, 2 procent av BNP. De var 2019 mindre än häften eller 0, 8 procent (ESSPROS, SCB).

Sverige har en omdiskuterad hög arbetslöshet för utrikesfödda. Vuxnas inkomster och sysselsättning påverkar barnens utbildning och hälsa, således sker en överföring till en kommande generation. Därtill påverkar sysselsättning för unga vuxna, utan gymnasieutbildning, den sociala kontrollen i samhället och graden av ordning och reda.

S nya ledargeneration

Det finns mycket goda skäl till att se offentligt finansierad sysselsättning och inkomster, via arbetsmarknadspolitiken, som investeringar. Det innebär att inte lämna över de sociala konsekvenserna och en svag demokrati till kommande generationer.

En bredare syn på finanspolitikens uppgifter och som gör skillnad mot nyliberal borgerlighet är samtidigt en bra start för en ny ledargeneration inom Socialdemokratin.