Hur ska ett lönesamtal gå till?
Enligt löneavtalet för kommun- och regionanställda samt anställda i kommunala bolag ska individuella samtal hållas med de anställda om bland annat kopplingen mellan resultat och sin egen lön. Det brukar kallas lönesamtal. Men vad är egentligen ett lönesamtal?
KA reder ut vad som gäller.

Lönesamtal (genrebild).
Vad är ett lönesamtal?
Svar: Ett lönesamtal är ett samtal som förs mellan chef och anställd om målen i arbetet, resultaten och det ska ha koppling till den egna lönen.
Men nämns ordet lönesamtal i avtalet?
Svar: Nej, i avtalstexter och protokollsanteckningar används begreppen dialog och samtal.
Resultat- och utvecklingssamtal (kan ha lite olika namn) är väl inte samma sak som lönesamtal?
Svar: Nej, så länge det inte görs en koppling till den egna lönen kan det inte betraktas som ett lönesamtal.
Men kan dessa två samtal ske vid samma tillfälle eller ska det gå en viss tid emellan utvecklingssamtal och lönesamtal?
Svar: Det kan se olika ut beroende på vad fack och arbetsgivare kommit överens om lokalt, i kommunen eller regionen, där du arbetar.
Om jag blir inkallad till chefen och får veta min nya lön, är det ett lönesamtal?
Svar: Nej, det ska inte förväxlas med en dialog/ett samtal om mål, resultat och lön utifrån de lokala lönekriterierna.
Kan man som anställd i kommun, region eller ett kommunalt bolag och medlem i Kommunal kräva ett lönesamtal?
Svar: Om det handlar om individuell och differentierad lön så är samtal eller dialog en förutsättning för lönesättningen. Är det någon som inte haft samtal så ska man vända sig till Kommunal lokalt.
Läs också: Hon har inte haft lönesamtal på 30 år
Vad kan facket göra om man inte får ett samtal kring sin lön?
Svar: Då ska Kommunal lokalt ta kontakt med arbetsgivaren och påtala att detta inte har skett.
Hur ska ett lönesamtal se ut i den bästa av världar?
Svar: Det ska vara ett samtal som beskriver resultatet utifrån lönekriterierna kopplat till arbetstagarens lön, där både arbetstagaren och chefen beskriver sin upplevelse av måluppfyllnad, krav och förväntningar och som innehåller feedback.
Källa: Lena Byström och Mikael Lundberg, ombudsmän på Kommunal.