Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Företaget Insurello hjälper till med försäkrings­pengar – ”Tar hutlöst betalt”

Ett samtal – och du får din ersättning från försäkringen. Så beskriver Fastighets och Folksam hur det går till om du har råkat ut för en olycka och skadat dig. Samtidigt finns företaget Insurello som tar betalt för att hjälpa till med detta.

– Det är egentligen ett underbetyg till oss i LO-facken. Om vi gör vårt jobb och saluför våra försäkringar ska det inte finnas någon marknad för företag som gör pengar på detta, säger Torbjörn Jonsson, central arbetsmiljöombudsman på Fastighets.

Företaget heter Insurello, och beskriver sina tjänster som en hjälp till dem som har råkat ut för arbetsskador, trafikskador, patientskador, överfallskador och andra olycksfallsskador. Eller blivit drabbade av en sjukdom.

”Hutlöst betalt”

Under fem år har Insurello hanterat över 200 000 ärenden och fått in över 200 miljoner kronor i ersättning till sina kunder, skriver företaget på sin hemsida.

– Det är klart att de hjälper folk, men de tar hutlöst betalt för det. De flesta kan själva anmäla ett försäkringsärende till försäkringsbolaget, och om det behövs hjälper vi till, säger Kristofer Löfström, ombudsman i Fastighets region Nord.

”Lyft på luren”

Han är samordnare för fackliga försäkringar och brukar kommentera och ifrågasätta Insurellos annonser på Facebook. Så här beskriver han hur det går till att anmäla ett försäkringsärende:

– Det är bara att lyfta luren, om det är en avtalsförsäkring ringer du till Afa eller går in på hemsidan för att hitta blanketten. Gäller det en medlemsförsäkring, som olycksfall på fritiden, så ring till Folksam.

– Och om du behöver hjälp kan du fråga Fastighets försäkringsinformatör om det finns någon på arbetsplatsen. Annars ringer du din region och få hjälp av någon av oss ombudsmän, säger Kristofer Löfström.

Aggressiv marknadsföring

Den som i stället anlitar Insurello betalar 25 procent av sin ersättning till företaget. En tusenlapp om försäkringsersättningen är 4 000 kronor.

På Folksam konstaterar Maria Rudolphi, sektionschef för facklig försäljning och service, att Insurellos marknadsföring har blivit alltmer aggressiv.

– Det är sorgligt att företaget skriver att det är krångligt att få ut ersättning från fackens medlemsförsäkringar. Faktiskt går det i många fall fortare att handlägga ett ärende om vi har direktkontakt med en medlem och kan be om de uppgifter vi behöver, i stället för att gå genom medlemmens ombud, säger hon och fortsätter:

– Vi och fackförbunden måste tydligare synliggöra hur försäkringarna fungerar.´

Lättförtjänta pengar?

Även Insurellos vd Marcus Janback ser det som ett stort problem att många inte känner till sina försäkringar och rättigheter. Han beskriver hur företaget övervakar långa processer för den som har kvarstående besvär efter en skada.

– Medicinsk invaliditet? Alla vet inte vad det betyder, säger han.

Men försäkringsbolagen och facken hjälper den som har avtalsförsäkringar eller medlemsförsäkringar utan att det kostar något. Är det här lättförtjänta pengar för Insurello?

– Nej, vi har gjort en undersökning som visar att många inte känner till att de har en försäkring. Till en medlemsförsäkring anmäls man ju per automatik, men vi hittar den direkt i våra system, säger Marcus Janback.