RECENSION. Mina barn är tonåringar nu, så det finns ingen självklar anledning att sitta framför Barnkanalen, Disney JR eller Cartoon Network, då barnprogramintresset på naturlig väg har avtagit. 

Men efter att ha sett första avsnittet av den nya realityserien Svenska Powerkvinnor blixtrar det till av flashar i bakhuvudets minnesbank. Det är inte bara på grund av att seriens namn är förvillande likt Powerpuffpinglorna, det är själva programmets premiss. 

Powerpufflingorna är uppbyggt kring de tre flickorna BlommanBubblan och Buttran som enligt programbeskrivningen “lyckas kombinera skolan, läggdags och att klå upp gigantiska monster”. Med sina superkrafter ska de bekämpa ondskan i världen. Det känns bekant. 

I Svenska Powerkvinnor ska tittarna under sex avsnitt få följa kändiskvinnorna Camilla Läckberg, Kristina ”Keyyo” Petrushina, Laila Bagge, Antonija Mandir och Mouna ”Doktor Mouna” Esmaeilzadeh.

Här får vi med egna ögon få se hur de blixtsnabbt navigerar mellan “stressigt småbarnsstök till glammiga galapremiärer, från kaosartade husbyggen till avgörande affärsbeslut och från stojiga parmiddagar till strikta styrelsemöten.” 

Om det fanns en idé med att hitta någon liten personlig detalj om varje power-kvinna i serien, så har produktionsteamet missat något här

Vesna Prekopic

Så, vad får vi veta om dessa powerkvinnor som vi inte redan visste? Jo, att författaren Camilla Läckberg likt Stålmannen ibland går in i ett rum där hon byter ut sin hemmapersonlighet (som helst klär sig i mjukisar med djurtryck), till en mer flärdfull och glamorös. En som älskar bling och rosa “och inget jävla less is more”. 

Hon accentuerar sin dubbelhet med att ta fram sin favorithandväska med texten PSYCHO tryckt på framsidan och konstaterar att det nog är just denna väska som symboliserar vem hon är inuti. 

Sedan kastas vi vidare in i en influencers hårda liv och får veta att sociala Antonija Mandir, med totalt över 700 000 följare på YouTube och Instagram, köpt en kaffemaskin för 12 000 kronor eftersom hennes gäster förtjänar gott kaffe.

Att hon installerat två duschar bredvid varandra så man kan välja den till höger eller vänster, alltefter humör. 

Om gränsen mellan ironi och idioti är hårfin vid Antonija Mandirs presentation är Keyyos presentation förvirrande lik ett långt PR-inslag för Sommar i P1 och Bibi Rödöö, nödtorftigt varvat med Keyyos tidiga (och roliga) egenproducerade YouTube-sketcher från 2011. 

För mest är det Bibi Rödöö som förmanar att kransen måste gömmas i en påse när Keyyo ska ta hem den.

Bibi Rödöö som övervakar fotograferingen till Sommar-pressbilderna. Bibi Rödöö som instruerar Keyyo hur hon ska utföra ett lagom knasigt uppdrag till Sommar-filmen som ingår i marknadsföringsmaskineriet för Sommar. 

Hon accentuerar sin dubbelhet med att ta fram sin favorithandväska med texten PSYCHO tryckt på framsidan och konstaterar att det nog är just denna väska som symboliserar vem hon är inuti

Vesna Prekopic

Och så slutligen Laila Bagge och Doktor Mouna. Att Laila Bagge kan sjunga vet vi redan, att Laila Bagge haft en musikkarriär i USA vet vi redan, att Laila Bagge är talangjägare vet vi redan. 

Om det fanns en idé med att hitta någon liten personlig detalj om varje power-kvinna i serien, så har produktionsteamet missat något här. 

Tack och lov räddas det upp av att läkaren och hjärnforskaren Doktor Mouna avslöjar att hon är besatt av skorpor med smör som alltid finns med i hennes packning när hon är på resande fot!

Ett introavsnitt är visserligen bara är ett introavsnitt. Det är mycket som ska hinnas med. Vi ska få lära känna seriens huvudpersoner, få känslan av att vi är priviligerade som bjuds in till ett rum som tidigare varit hemligt och vi ska bli sugna på att veta mer. 

Jag börjar titta med vidöppna, fördomsfria ögon, tänker att det är coolt att ge utrymme till ett gäng kvinnor som alla på sitt eget sätt och inom sin bransch blivit framgångsrika. Jag slutar titta med tårfyllda ögon, över att något som hade kunnat bli så bra, blev så torftigt. 

Sedan kastas vi vidare in i en influencers hårda liv och får veta att sociala Antonija Mandir, med totalt över 700 000 följare på YouTube och Instagram, köpt en kaffemaskin för 12 000 kronor eftersom hennes gäster förtjänar gott kaffe

Vesna Prekopic

Det är ingen kritik mot kvinnorna i serien, det är en kritik mot de som skapat den. Inte bara för att urvalet känns trist och tjatigt – med undantag för Antonija Mandir som nog inte är känd för en vanlig tv-publik – utan för att det än så länge inte finns en sekund som gör att man vill veta mer om vad hur de blivit power-kvinnor. 

Vad betyder det för dem och hur använder de sin position för att stärka andra kvinnor? 

Än så länge är det obegripligt och programmet bara ett taffligt sätt att ytligt tillfredsställa de kändisvoyeurister som inte är intresserade av vilka de riktiga kvinnorna bakom epitetet Power-Kvinna är.

Tisdagen den 7 september kl 21.00 har den nya realityserien Svenska Powerkvinnor premiär på Viaplay, Viafree och TV3.