Bilvägning: I Kungsbacka går vågen varm
Det är precis i början av sommaren och trots att klockan endast är strax efter sju på morgonen så gassar solen på parkeringen utanför Stor-el i Kungsbacka. VK2:s Johan Johnsson och ombudsman Magnus Kindmark installerar den inköpta bilvågen på en av parkeringsplatserna.
– Vi gör det här för att belysa arbetsmiljön i servicebilar. Man pratar mycket om arbetsmiljön på arbetsplatserna, men inte så mycket om arbetsmiljön om hur du tar dig till och från arbetsplatsen, säger Johan Johnsson.

VK2:s Johan Johnsson visar Lars Andersson, El-Lasse, hur han ska tolka resultatet. El-Lasse är egenföretagare i dag. Men det har han inte alltid varit. Han berättar att han fick stor hjälp av Elektrikerförbundet 2006 när han hamnade i konflikt med sin dåvarande arbetsgivare. Arbetsgivaren ville nämligen inte betala ut den övertid han tjänat in. Men med hjälp av facket fick han till slut ut de 40 000 kronor som det handlade om. – Gå med i facket, det är jävligt viktigt, uppmanar han alla anställda elektriker. El-Lasses bil får max väga 3050 kilo med last, vid dagens vägning vägde den 2400 kilo.
Bilvägning är en verksamhet som numer bedrivs av Elektrikerförbundet på flera platser i landet.
Trafiksäkerheten för elektrikerna har de senaste åren hamnat allt högre på agendan. Bakgrunden är ett par riktigt otäcka olyckor där förbundets medlemmar skadats allvarligt när de blivit påkörda bakifrån.
Elektrikerförbundet har lyft problemet, vilket bland annat har lett till att Folksam har tagit fram nya krocktester och bilinredningsföretag byggt om sin inredning för att minska risken för att inredningen ska skada förare och passagerare vid en krock.
I Kungsbacka kör bil efter bil fram till vågen. Elektrikerförbundets representanter vinkar in bilarna och sätter igång vågen.
Vikten jämförs med den vikt som Transportstyrelsen anger som maxvikt för den aktuella bilen. En liten pappersremsa med resultatet skrivs ut.
Denna dag håller sig alla vägda bilar inom den godkända marginalen, vissa med god marginal, andra betydligt snävare.
– Det här är ett bra projekt, vi träffar många som vi annars inte träffar. Vi har annars för dålig närvaro bland serviceelektriker, säger Johan Johnsson.
Text och foto: Anna Norling