– En enormt stor framgång för förarnas arbetsmiljö, säger huvudskyddsombudet Mikael Olsson till Sydsvenskan, som rapporterar om Arbetsmiljöverkets beslut.

Framdörrarna har varit stängda på bussarna i Skåne sedan april 2020 för att skydda bussförarna från coronasmitta.

Men sedan i höstas har bussbolagen och Skånetrafiken velat installera skyddsglas runt förarna så att påstigning kan ske genom framdörrarna igen.

Detta då man sett ett intäktsbortfall när passagerare inte kan blippa sina biljetter. 

Facket har varit starkt emot detta, och ansett att det inte är trafiksäkert att framföra bussarna bakom skyddsglas då reflektioner i plastglasen skapar förvirrande synvillor. Det blir svårt att se vilken riktning andra trafikanter kommer från.

Huvudskyddsombudet Mikael Olsson på Nobina i Malmö har hotat om skyddsstopp om framdörrarna öppnas, något Arbetet skrivit om tidigare.

Arbetsmiljöverket väljer nu att gå på fackets linje i att låta framdörrarna förbli stängda.

Till Sydsvenskan säger Nobinas kommunikationschef David Erixon att i dag har Nobina 1200 bussar i trafik med skyddsglas på andra håll i landet och att det fungerar bra praktiskt, tekniskt och smittskyddssäkert.

– Vi får bättre flöden i våra bussar och frigör kapacitet i bussen. Så det är med viss förvåning vi tog emot beslutet. För skyddsglas är ett skydd som Arbetsmiljöverket själva har godkänt, säger David Erixon till Sydsvenskan.