Kökschefen Johan Danielsson blev av med jobbet den 1 april förra året, samma vecka som Arbetsförmedlingen slog rekord i antalet nyinskrivna.

– De som åt lunch hos oss kunde ju arbeta hemma så vår restaurang var en av dem som stängde först. Jag hade en vecka kvar på min provanställning och alla med sådana anställningar fick gå, sa Johan Danielsson när Arbetet intervjuade honom tidigare i år.

Under en dag var han en av pinnarna i statistiken över långtidsarbetslösa. Den 2 april i år fick han nytt jobb. Nu är han områdeschef, med ansvar för ett 15-tal restauranger i Stockholm, på restaurangkedjan Brödernas.

När Arbetet når honom på telefon är han i Västerås och hjälper till att dra igång en ny restaurang.

– Det blev en rivstart. Just nu går jag lite bredvid och lär mig hur organisationen fungerar.

Johan Danielsson är kritisk till hur Arbetsförmedlingen hanterar sådana som honom, de som egentligen är eftertraktade på arbetsmarknaden.

De som tidigare kunde välja och vraka bland jobberbjudandena, men där det blev tvärstopp när pandemin slog till. De som lätt får nytt jobb när det vänder.

– Det känns som att alla får samma åtgärder, oavsett vilka behov man har. Att jag skulle sitta och lära mig att skriva cv och öva på anställningsintervjuer hos en coach är bortkastade skattepengar, säger Johan Danielsson.

Han har tidigare både haft egen restaurang och varit anställd, så han har erfarenheter från båda sidor av jobbsökandet.

Coachen, som han fick nio månader in i arbetslösheten, skickade en cv-mall som Johan Danielsson skulle öva på. Då skickade han tillbaka sitt färdiga cv.

– Det blev ett intressant samtal, men jag tror att han lärde sig lika mycket från mitt cv som jag lärde av honom.

Sedan var det dags att öva på personligt brev. Samma sak där, han skickade det han hade. Och när de skulle öva på anställningsintervju blev det mer att de utbytte erfarenheter än att han lärde sig något. 

– Det var en bra person så jag fick en ny kompis, men inget annat.

I början av arbetslösheten tänkte Johan Danielsson att pandemin skulle vara över till sommaren. När han sedan förstod att det skulle dra ut på tiden började han fundera på att söka sig till andra branscher och ville ha kurser för att bredda sin kompetens.

– Jag har ju chefserfarenhet från restaurangbranschen så om jag hade kunnat få utbildning i till exempel ekonomi hade jag kunnat ställa om till någon annan bransch. Men det fick jag inte.

Nu har han alltså ett nytt jobb, ett jobb han fått genom egna kontakter.

– Det är jätteskönt så klart. Men jag önskar att Arbetsförmedlingen hade anpassat insatserna mer efter mina behov.

Men enligt Shanis Wollarth, sektionschef på Arbetsförmedlingen, ska individuella bedömningar göras kontinuerligt, från inskrivning och framåt.

–  Inför alla insatser som vi ger till någon så gör vi en individuell arbetsmarknadspolitisk bedömning. Var befinner sig personen, vad har den för erfarenhet, hur ser konjunkturen ut, är det ett bristyrke eller inte?

Det ska också göras när en person trillar över 12-månadersstrecket.

– Då behöver vi göra en bedömning och titta på vad har individen fått för insatser tidigare och vad behöver vi göra nu. Ambitionen är att göra en ny arbetsmarknadspolitisk bedömning när individens förutsättningar ändras.

Hon kan inte kommentera enskilda fall, som Johans Danielssons, men framhåller vikten av att den blivit av med jobbet gör allt den kan för att förkorta tiden som arbetslös.

Även om man är kock, som innan pandemin var ett bristyrke.

– Ju längre man varit arbetslös desto mer påverkas man av den strukturella arbetslösheten. Ens tidigare erfarenheter kanske inte är lika gångbara på arbetsmarknaden, utan att man behöver uppdatera, fräscha upp för att möta det behov som finns på arbetsmarknaden i dag.