Michael och Johan – ett radarpar i Göteborg
De placerades i samma rum på El-tvåans kontor i Göteborg. Så började de prata. En 25-åring och en 54-åring. De klickade, som det brukar heta. Sedan dess har de arbetat tillsammans för att värva medlemmar och skapa engagemang i verksamhetskretsen.

Michael Edvardsson och Johan Johnsson hittade varandra på El-tvåans kontor i Göteborg.
Det var i slutet på 2018 som Michael Edvardsson, 54, och Johan Johnsson, 25, intog sina platser på det där kontoret i Göteborg. Michael Edvardsson var ackordsuppsökare, Johan Johnsson skolinformatör. Båda insåg att ökad medlemsvärvning är ett måste för förbundets överlevnad.
– Vi sa att vi kan väl åka ut tillsammans, och göra något gemensamt, berättar Michael Edvardsson.
Läs också: Konflikten i Göteborg är över – avtal tecknat
Under förra året nåddes vad som beskrivs som ett rekord, då värvades 187 nya medlemmar till VK2. Det är en siffra som ser ut att slås med råge detta år. Under 2020 fram till i början av november har drygt 200 nya medlemmar skrivits in i VK2.
Enbart Michael Edvardsson har skrivit in 94 nya medlemmar till förbundet, då ingår även medlemmar som skrivits in i andra verksamhetskretsar.
– Vi har inte har alltid varit överens om hur vi skulle göra, men vi hittade ett system som vi tyckte fungerade bra, säger Michael Edvardsson.
Så hur gör de båda Göteborgsvärvarna? Johan Johnsson berättar:

– Vi kartlägger företag för företag och kollar hur många medlemmar vi har där. Sedan jämför vi det mot hur många anställda företaget har. Därefter skapar vi kontakt.
– Vi pratar flera gånger med varje person, skapar en relation. Frågar hur de har de på jobbet, och hur de tänker kring ett medlemskap, säger Michael Edvardsson.
– Ofta säger de att allt är så bra. Men så nystar vi lite, och hittar saker som behöver rättas till. Det kan vara sådant som att restiden, eller andra tillägg som finns i avtalet, inte stämmer. ”Ni tappar ju 4000 i månaden, vad tycker du om det?” ”Ja, det är ju för jävligt.” ”Vill du förändra det så måste du ju gå med i organisationen”, kan vara ett exempel, berättar Johan Johnsson.
De båda säger att de inte tvekar att förändra sitt arbetssätt när de märker att de inte får resultat.
– Det är som en fotbollsspelare som gör mål hela tiden, och helt plötsligt så gör han inte mål. Och då får man skruva lite på det, säger Michael Edvardsson och fortsätter:
– Vi har nästan daglig kontakt. Vi tipsar varandra. Det är väldigt positivt att ha någon man kan jobba med och rådfråga, som kanske kan lyssna på en när man ringer och pratar med en eventuellt kommande medlem. Vad kan jag göra bättre? Det finns alltid en förbättringspotential.
Läs också: Tre ackordsbesök i vk2
De säger att de har skapat kontakter på i stort sett alla företag som går under Installationsavtalet i verksamhetskretsen. Och de lyfter UVA-mötena, möjligheten att genomföra facklig information på betald arbetstid.
– Det är viktigt att vi får till de här UVA-mötena. Det är något vi har rätt till och det ger ett bra underlag för att bilda klubb på företaget, säger Johan Johnsson.
– Vi vill att förbundet sätter detta som prioriterad fråga, tillägger Michael Edvardsson.

De båda medlemsrekryterna har fått så goda resultat att de även fått uppdrag att skapa en medlemsvärvarutbildning för kraftverkare.
De tvekar inte att rikta viss kritik mot hur de tycker det fungerar på en del håll i förbundet i dag.
– Personligen tycker inte jag att förtroendevalda främst ska hålla på med administrativa grejer. Istället ska de vara ute och träffa medlemmar och försöka rekrytera nya. Det skulle vara kostnadsbesparande och öka intäkterna om vi arbetade annorlunda, med mer utåtriktad verksamhet, säger Michael Edvardsson.
– Vi har byggt upp en organisation för att förvalta medlemskapet, inte för att rekrytera, och det anser jag är fel, tillägger Johan Johnsson.