Farligaste skåpbilarna – är din bil med på listan?
Trafikverket har i ett europeiskt samarbete testat krocksäkerheten i de mest sålda skåpbilarna på marknaden.
Resultatet visar en grovt undermålig säkerhet i många av dem.

– Skåpbilar är både betydligt sämre utrustade med krockundvikande system än personbilar och de system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket.
I Sverige omkommer i snitt cirka 15 personer varje år i olyckor där skåpbilar är inblandade.
Läs också: Efter möte med Elektrikerna: Nya krocktester av hantverkarbilar
Enligt Trafikverkets studier omkommer hälften i skåpbilen och hälften utanför.
Vanligast i dödsolyckor är kollisioner med oskyddade trafikanter och mötesolyckor.
Med bakgrund av detta har Trafikverket i samarbetet Euro NCAP, det europeiska konsument- och utvärderingsprogrammet gjort omfattande tester gällande krocklindrande och krockundvikande system i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden.
I testerna ingick test av auto-broms för oskyddade trafikanter och upphinnande, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.
Läs också: Varning för extragolv i fordon: ”Skivan trycks framåt in i kupén”
– Skåpbilar är både betydligt sämre utrustade med krockundvikande system än personbilar och de system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket i ett uttalande.
Testerna visade att skåpbilarna ofta saknade grundläggande krockskydd för framsätes-passageraren såsom krockkudde och bälteskraftbegränsare.
Därutöver är många modeller i och för sig förberedda för krockundvikande system, men detta erbjuds endast som tillval, och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta.
Enligt Trafikverket har skåpbilarnas passagerarsäkerhet bara delvis ökat i takt med framstegen inom fordonssäkerhet under det senaste decenniet. Ett exempel är att avancerade krockkuddar saknas i stor utsträckning.
Läs också: ”Utrustningens tyngd kan göra servicebilarna till dödsfällor”
Av de 19 skåpbilsmodeller som undersökts är det bara sex som har två krockkuddar fram som standard och ingen som har sidokrockgardiner som standard.
I synnerhet brukar passagerarskyddet förbises då det ofta saknas bältespåminnare, krockkuddar och bälteskraftbegränsare på passagerarsidan.
Detta i motsats till de personbilar som Euro NCAP testat, där sådan utrustning är monterad som standard.
Testresultat (100 procent är högsta möjliga säkerhet):

Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket.