Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

H&M stäms av facket – sparkade anställd efter Facebook-inlägg

En H&M-anställd skrev på Facebook om hur kunder bör och inte bör bete sig. Klädjättens namn nämndes inte. Det spelade ingen roll. H&M sparkade den anställda.

Det är den 27 augusti och den anställda är inloggad i en sluten FB-grupp. Hen skriver ett inlägg om vett och etikett för kunder. Hen vill ge sin syn på hur frustrerande ett visst kundbeteende kan vara, går det att läsa i stämningsansökan. Ingenstans nämns var hen jobbar eller att det skulle vara just klädkedjans kunder som texten handlar om. Men H&M snappar upp FB-kommentaren och varslar om avsked. Den 9 september, knappt två veckor efter inlägget, får den anställda sparken.

Ogiltigt avsked menar Handels

– Avsikten har inte varit att svartmåla eller skada bolaget, utan att i ett privat sammanhang ge sin syn på hur frustrerande visst kundbeteende kan vara, står det i stämningsansökan.

Därför menar Handels att avskedet är ogiltigt. Den anställda har inte begått ett brott mot lojalitetsplikten, det vill säga att vara lojal mot företaget man jobbar på. Då parterna inte kunnat enas i förhandlingar har H&M stämts i Arbetsdomstolen. Datum för förhandling är ännu inte bestämt. Facket kräver 200 000 kronor i skadestånd till den anställde samt att lön betalas från och med uppsägningsdatumet till och med dagen för huvudförhandling.

Läs också: Så kunde en lajk kosta Sofia jobbet

Både H&M och LO-TCO Rättsskydd, som i domstolsförhandlingarna företräder Handels och den avskedade personen, har valt att i dagsläget inte kommentera stämningen. Den anställda har arbetat på kedjan i flera år och har en fast anställning.