Precis innan stationen Bjuv, en tätort i Skåne, bad kundvärden en resenär att inte prata i sin mobiltelefon i den tysta avdelningen ombord tåget.

Kundvärden gick sedan vidare med resenären bakom sig. Misshandeln skedde strax därefter när en annan person – som troligtvis var bekant med den första resenären – dök upp framför kundvärden.

Båda resenärerna gick plötsligt till angrepp: 

– De slog honom rejält i ansiktet. Han fick sådana smällar i ögongloben. Man blir jätteledsen när en kollega blir utsatt för något sånt här. Det är helt oacceptabelt, säger Christel Hammar, lokalt skyddsombud,

Kundvärden, som arbetat på Pågatågen i flera år, fördes med ambulans till sjukhus från stationen i Bjuv.

Hur påverkas anställda av en sådan här händelse?
– Jag pratade precis med en anställd som skulle åka på den här linjen. Hon var väldigt illa till mods, säger Christel Hammar.

Händelsen inträffade på eftermiddagen den 11 november, och ska ha fångats på övervakningsfilm som polisen begärt ut. Det är däremot oklart om man har lyckats få tag i gärningspersonerna.

Kundvärden har varit tagen ur tjänst för att återhämta sig. Nyligen kom han tillbaka till jobbet, inledningsvis tillsammans med en kundvärdsinstruktör, berättar Christer Ekelund, som är kommunikationschef på Arriva, som är operatör och arbetsgivare.

”Kundvärden mår efter omständigheterna bra. Kundvärden fick stöd av en så kallad kamratstödjare den dag det hände och av sin närmsta chef. Hen har också, enligt vår rutin, erbjudits stöd från Previa”, skriver han i ett mejlsvar till Sekotidningen.

Årligen förekommer flera hundra anmälningar om hot och våld mot anställda på Pågatågen. Det kan vara allt ifrån dödshot till kränkande kommentarer, eller spottloskor i ansiktet.

I maj utsattes tre kundvärdar för hot och våld vid olika tillfällen under samma dag.

Då var beskedet från arbetsgivaren Arriva att det skulle bli fler kroppskameror för de anställa, men i nuläget har inte all ombordpersonal kameror.

Kundvärdar har även personlarm. Sekoklubben tycker inte att den lösningen är tillräcklig. Till exempel hann inte den misshandlade kundvärden larma.

– Det gick så fort, säger Christel Hammar, och fortsätter:

– Vi vill ha dubbelbemanning. Om man hade varit två stycken så är jag tveksam till att de här fyra allvarliga misshandelsfallen skulle ha skett i år.

Om inte Arriva kan sätta in dubbelbemanning vill Christer Hammar ha vakter, eller trygghetsvärdar. Det hade man för några år sedan vilket gjorde arbetsmiljön lugnare.

Kommunikationschefen Christer Ekelund menar att Arriva arbetar med att minska våldet mot de anställda.

”Redan i dag finns det ju kundvärdar i varje vagn, vi har kameror och vi har ett omfattande utbildningsprogram i hur man ska undvika konflikter. Instruktionen är att aldrig gå in i diskussioner som riskerar att leda till hot och våld”, skriver han.

Han påpekar att kroppskameror har visat sig ha stor effekt på att minska våldet:

”Det här fallet är på ett sätt unikt eftersom det verkar vara oprovocerat, även om det varit en diskussion i vagnen som föregått händelsen.”

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.