Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Efter möte med Elektrikerna: Nya krock­tester av hant­verkar­bilar

Folksam har genomfört krocktester med hantverkarbilar. Testerna hade som syfte att undersöka hur lös, respektive fast last påverkar krocksäkerheten. Elektrikerna har fått vara med och påverka hur testerna ska utföras.

– Jag är jättepositiv till att Folksam har utfört det här testet, men förskräckt då det var så mycket värre än vad jag trodde det skulle bli, säger Sven Höckert, arbetsmiljöresurs på Elektrikerna.

Sven Höckert berättar att Folksam deltog under Elektrikernas träff för regionala skyddsombud i våras.

Läs också: ”Utrustningens tyngd kan göra servicebilarna till dödsfällor”

– Då tog de till sig de risker vi påpekade. Vi har fått möjlighet att påverka hur testerna skulle utföras.

Det har saknats konsumenttester med lastade bilar, vilket lett till att kunskapen kring hur lasten påverkar säkerhetsnivån är mycket begränsad.

Samtidigt består ungefär tio procent av Sveriges fordonsflotta av hantverkarbilar.

I Folksams nya test ingick två hantverkarbilar som vardera lastades med 270 kilo last. I det ena testet förankrades lasten, medan i det andra testet var lasten lös.

Folksams tester visar att även om lasten har förankrats korrekt så finns det stora risker med hyllsystemet som ofta finns i hantverkarbilar.

(Texten fortsätter nedanför videon)

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtu.be

I en av testerna, där hyllsystemet lastades tungt, så lossnade hela hyllsystemet och pressade både mellanvägg och förarstol framåt. Den skiljevägg som finns mot förarutrymmet höll inte för belastning från last i lastutrymmet.

Läs också: Varning för extragolv i for­don: ”Ski­van trycks fram­åt in i kupén”

Vad bör förarna tänka på?

– Att löst material flyger. Man måste förankra lasten. Men även där man lastförankrar så lossnade ju inredningen i Folksams test, vilket innebär att det är jätteviktigt att det finns en dokumentation som visar hur du ska lasta i den specifika inredningen för den ska klara belastningen vid en krock, säger Sven Höckert och fortsätter:

– Medlemmarna bör ha en dialog med arbetsgivarna kring hur de kan framföra fordonen så säkert som möjligt. Behövs det installeras ett extra lastförskjutningsskydd? Säkra lasten? Kanske minska lasten i bilen? Och när man köper nya bilar: ställ frågan ”vad klarar den här mellanväggen för last vid en kollision”?

Vad händer nu?

– Jag hoppas att fack och arbetsgivare centralt arbetar tillsammans för att se vad man mer kan göra i branschen i den här frågan. Det är redan fordonstillverkare som har hört av sig till oss för en dialog.

Sven Höckert

Sven Höckert, arbetsmiljöresurs på Elektrikerförbundet.