Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Sebastian krävdes på 7000 – för en bil han inte köpt

Sebastian Johansson hittade en fin bil på nätet och blev intresserad, men ångrade sig och det blev inget köp. När bilfirman då försökte pressa honom på tusentals kronor i "böter" fick de med Helps jurister att göra.

– De hade skrivit fel i sitt eget kontrakt och sedan försökt att pressa mig på pengar för ett kontrakt som inte var giltigt, säger Sebastian.

Våren 2012 infördes möjlighet till juristhjälp via Help i Elektrikerförbundets medlemskap. Sedan dess har Helps jurister drivit över 8 500 ärenden på uppdrag av förbundets medlemmar.

En av alla medlemmar som använt sig av den fria juristhjälpen är Sebastian Johansson. 

Sebastians ärende handlade om ett bilköp som inte blev av. Ett inställt bilköp där säljaren krävde 7 000 kronor för att riva ett kontrakt som inte var giltigt. 

Det var i vintras som Sebastian Johansson letade efter en bil på nätet och hittade en intressant bil hos en stor bilåterförsäljare i Södertälje. 

– Jag bor en bit bort så jag kontaktade dem för att höra om det gick att jag kunde komma och titta vid ett annat tillfälle. De sa att det gick bra att reservera den, men då var man tvungen att skriva på ett avtal. 

Hux flux så kom säljaren springande med det här avtalet och sa att jag skulle behöva böta en procentuell summa.

Sebastian Johansson

– Jag frågade klart och tydligt vad som skulle hända om jag inte kunde, eller ville, köpa den. Då sa säljaren att det inte skulle vara några problem, utan ”då river vi bara det här”. 

Sedan ändrade sig saker och ting. Sebastians intresse för bilen svalnade. 

– Jag hade inga möjligheter att komma iväg och titta på bilen och då hux flux så kom säljaren springande med det här avtalet och sa att jag skulle behöva böta en procentuell summa, det skulle bli omkring 7 000 kronor. 

– Jag sa till honom att så var inte dealen, för jag hade ju frågat om just de här sakerna. 

Sebastian kontaktade säljarens chef, och efter en diskussion fick han ”erbjudandet” att endast betala 5 000 kronor, istället för de ursprungliga 7 000. Mellanskillnaden skulle han få ha tillgodo ”nästa gång” han handlade hos bilåterförsäljaren. 

– Det var då jag kontaktade Help, säger Sebastian Johansson.

Efter samtal med Helps jurist kontaktade Sebastian återigen bilförsäljaren.

Denna gång begärde han ut kontraktet gällande den reserverade bilen, med hänvisning till att hans advokat ville se det. 

– Advokaten ringde mig dagen efter och sa att han hade gått igenom mitt ärende. Han sa att hans team kunde konstatera att bilförsäljaren hade gjort fel och att kontraktet inte höll, säger Sebastian och fortsätter:

Jag hade blivit ruinerad om inte försäkringen fanns och jag varit tvungen att anlita en advokat för egen räkning.

Sebastian Johansson

– För jag hade ju inte ens varit där och tittat på någon bil, och då var inte kontraktet giltigt. De hade skrivit fel i sitt eget kontrakt och sedan försökt att pressa mig på pengar för ett kontrakt som inte var giltigt. 

Det dröjde några dagar, så hörde bilförsäljaren av sig. 

– De hade nog kommit på själva att de gjort fel. För de försökte släta över det hela, ”det är sommar snart och okejrå, vi är schyssta den här gången. Du slipper.” 

Sebastian Johansson har ytterligare ett ärende som Helps jurister hjälper honom med. En bodelning. 

– Jag vet inte hur ärendet går, men utan Help hade det garanterat gått åt skogen. De har lagt ner ett enormt arbete under ett års tid, helt fenomenalt. Jag hade blivit ruinerad om inte försäkringen fanns och jag varit tvungen att anlita en advokat för egen räkning.

Sebastians ärenden stämmer ganska bra överens med de ärenden som Help driver för Elektrikerförbundets medlemmar. Främst handlar det om köprätt, familjerätt och arvsrätt.