En säkerhetsbygel som saknades vid kopplingen mellan kalkbilen och den tillhörande slangen.

Det är huvudteorin till den olycka som inträffade på SSAB:s stålverk i Luleå på måndagseftermiddagen.

– Det är inte hundra procent än men allt pekar på det. Och när slangen skakade så har kopplingen gått upp, säger Thomas Barsk som är huvudskyddsombud på stålverket och nu involverad i utredningen kring vad som gått fel.

– Sen ser vi över rutiner och skyddsutrustning och sånt där, men allt pekar på att vi har hittat bristen, fortsätter han.

När slangen lossnade utsattes tre personer som tankade bilen för det farliga kemiska ämnet. Även en lokförare en bit bort nåddes av dammolnet, enligt Thomas Barsk.

Efter förutsättningarna gick det dock bra för de utsatta.

Två av de som tankade bilen drabbades av lättare irritationer men kunde åka hem från sjukhuset samma dag. Den tredje drog, enligt Thomas Barsk, in kalk i munnen och fick också ämnet i ansiktet.

Medarbetarna skötte sig dock exemplariskt, enligt huvudskyddsombudet. De sköljde snabbt den drabbade och även den lokala sjuksköterskan var snabbt på plats.

– Den personen kommer nog hem i dag med lite whiskeyröst och så där. Sen om det blir några andra men, det vet jag inte, säger Thomas Barsk på onsdagen, två dagar efter olyckan.

Han riktar däremot kritik mot räddningstjänsten som tog 45 minuter på sig att komma till platsen.

– Vi har ännu inte fått någon förklaring till det. Det här var inte så allvarligt att det hade haft någon större betydelse enligt vår sjuksköterska. Men någonting har ju fallerat.

De senaste åren har flera allvarliga olyckor inträffat i anslutning till stålverket i Luleå, både under SSAB:s arbetsmiljöansvar och hos andra företag på som arbetar på området.

Flera har haft dödlig utgång och lett till rättsprocesser för de inblandade företagen.

En av de mest uppmärksammade var olyckan på företaget Nordkalk där ånga och just frätande kalk blåste över flera personer. En man avled och en fick men för livet i den olyckan.